Förenade Care Riggargatan deltar i projekt ”Konst och hälsa” i Nyköping

Förenade Care Riggargatan deltar i projekt ”Konst och hälsa” i Nyköping

I Nyköping kommun kommer vårdtagarna på vård- och omsorgsboende att erbjudas fler kulturella och kreativa aktiviteter i framtiden. Det vill konsthantverkaren Marja Fiander åstadkomma med sitt projekt ”Konst och hälsa”. Hon har nyligen fått bidrag från Tillväxtverket för att utveckla idén. Almi Företagspartner Stockholm Sörmland går ut med ett pilotprojekt för små företag inom kultur och de kreativa näringarna. Marja Fianders vision är att få in konst och hälsa på äldreboende som uppdrag till människor som jobbar inom kulturnäringen. Enligt Marja Fiander finns studier som visar att stimulerande aktiviteter bidrar till behov av mindre medicin, gladare och piggare humör samt att man lever längre. Den enskilde får även en meningsfull sysselsättning.

Radio Sörmland besökte Riggargatan där Maja Fiander själv aktiverade ett antal äldre på vård- och omsorgsboendet. Projektet denna dag är spegelmålning där åtta personer deltar. De börjar med ett tomt papper där en mittlinje dragits med kolkrita. Deltagarna sitter mitt emot varandra och efterliknar formen som den andra som sitter mitt emot gör. Det krävs inga förkunskaper och ska inte föreställa något. Det blir en fantastisk målning till slut. När hela ytan är täckt med olika former med kolkrita fyller de i alla fält med äggoljetempera i olika jordfärger. Därefter fyller de i svarta konturer och resultatet blir nästan som en inkamålning.

Radio Sörmland pratar med Aina och Nils som målar konturer. Aina tycker det blir tjusigt och fint. ”- Tiden går så fort när man målar.” Nils: ”- Jag har aldrig sysslat med det, så jag tycker jag gjorde det väldigt bra.” Vad är det som är bra med det här? ”– Man träffar många som bor här som man inte känner sedan tidigare.” Vi lär känna varandra på ett bra sätt, enkelt och fint. Målningen är en bra avkoppling. ”Har du målat förr? ”– Ja, staket.”

Marja Fiander tycker gensvaret hos de boende är positivt. ”- Det känns härligt att de boende vill delta. Först kanske man är lite osäker, sitter och väntar och ser hur det fungerar och sedan efter ett tag vill man vara med. Och sedan kan man vara med hur länge man vill eller ta en paus och sedan kommer man in i det hela igen.”

Marianne Lindström som är verksamhetschef på Förenade Care Riggargatan är positiv till projektet och poängterar att de boende ska ha en meningsfull vardag. Olika alternativa meningsfulla aktiviteter med utgångspunkt från vad var och en önskar och orkar. Alla ska få möjlighet att prova på något nytt och ha det trevligt. Riggargatan erbjuder många aktiviteter och spegelmålningen gav möjlighet till fantasi och kreativitet samt att arbeta nära ihop och att vara engagerade i samma sak.

Använd följande länk om du vill lyssna på hela reportaget. http://sverigesradio.se/sida/ljud/3807562
Klicka in dig på halvtimmen mellan 15.00 – 15.30 och klicka därefter på högtalarlänken. När ljudet har satt igång kan du dra fram den lilla markören till ca 15.15

Marja Fiander, konsthantverkare, läser kursen Konstens betydelse för hälsan vid Högskolan i Dalarna, Falun. 10 p. Akademin Hälsa och samhälle. Under utbildningen ingår en praktisk tillämpningsuppgift där Marja Fiander arbetar med en grupp på Riggargatan.

Kursen belyser forskningsresultat om kreativitet och konst i relation till hälsa och välbefinnande.
Dessutom behandlas hur modeller och metoder kring konst och hälsa kan tillämpas. Vidare diskuteras entreprenörskap och vägar att arbeta med de olika konstformerna bild, dans och rörelse, musik, drama och teater samt poesi och prosa (ord, ton, scen och bildkonst) i syfte att bevara och/eller återställa människors hälsa och stödja deras förmåga att utveckla sina inneboende resurser. Arbetet utgår från ett salutogent perspektiv som betonar människors lika värde, mänsklig värdighet, livskvalitet och välbefinnande.

Marja Fiander är utbildad dekoratör samt tillskärare. Studerat tekniken för mönsterkonstruktion till textilier i offentlig miljö hos G.P & J Baker Parkertex i High Wycombe England.
Jobbat som dekoratör på Svenskt Tenn i Stockholm.
FöretagSam NORA utsåg Marja Fiander till Årets NORA 2008. Motiveringen "Marja Fiander är ett fint föredöme som en ambitiös och kunnig företagare. Marja kan genom sitt dekormåleri förvandla våra närmiljöer till något fantasifyllt och oväntat. Hon har i många år varit verksam i FöretagSam NORA där hon med sitt positiva och energiska väsen bidragit med många goda idéer."
Nyköpings kommuns Uppmuntringsstipendium nr 1 2010 tilldelades Marja Fiander för sitt stora intresse för konsthantverk.

.