Närståendes egna behov och prioriteringar styr vilka stödinsatser som kan vara aktuella.

​Närståendes behov av stöd i forskningsprojekt

Förenade Care ASiH Roslagen deltar i forskningsprojekt hos Ersta Sköndal Bräcke högskola med fokus på närståendes behov av stöd. Närstående har för många personer med allvarlig sjukdom en avgörande roll och nu ska ett nytt projekt undersöka hur de kan få rätt stöd.

Allt fler och allt sjukare personer vårdas i det egna hemmet, ofta ändå fram till döden. Enligt forskning är det över en miljon i Sverige som tar hand om en anhörig som inte klarar sig själv. Närstående ger ofta både vård och stöd i olika perioder under sjukdomstiden. Studier visar att närstående ofta är oförberedda med brist på kunskap och att situationen kan medföra negativa konsekvenser med psykisk och social påfrestning och nedsatt egen hälsa.

Ersta Sköndal Bräcke högskola i Stockholm genomför ett projekt för personcentrerat stöd till närstående, som i år ska testas inom palliativ hemsjukvård däribland Förenade Care ASIH Roslagen. Avancerad Sjukvård i hemmet är (ASiH) är en vårdform när alternativet är sjukhusvård dygnet runt och palliativ vård ges i livets slutskede för att ge högsta möjliga livskvalitet. Ett team av professioner erbjuder medicinsk hjälp, samtal och tekniska hjälpmedel samt stöd till närstående.

Ett översatt och validerat brittiskt frågeformulär "Ditt behov av stöd" kommer att användas. Formuläret består av 14 frågor som täcker in behov av stöd av praktisk, känslomässig, existentiell och social karaktär. Studien används i ett omvänt förhållningssätt då den närståendes egna behov och prioriteringar styr vilka stödinsatser som kan vara aktuella istället för vårdpersonalens kunskaper och erfarenheter. Formuläret är avsett att användas som underlag för samtal där närstående får en möjlighet att tillsammans med vårdpersonal reflektera över sina behov av stöd.

ASIH Roslagen Förenade Care deltar även i ett annat av högskolans forskningsprojekt som syftar till att utvärdera ett webbaserat stöd for närstående. De som deltar får tillgång till en webbsida med texter, filmer och ett chatforum. I studien ingår för närstående att besvara en enkät vid fyra tillfällen och kan också komma att tillfrågas om deltagande i en intervju med frågor om webbsidan.