Förenade Care och sju andra privata vårdentreprenörer uppvaktade Malmöpolitiker.

Vårdentreprenörer uppvaktade Malmöpolitiker om Reepalu-utredningen

Förenade Care och sju andra privata vårdentreprenörer som förespråkar valfrihet uppvaktade de två kommunalråden Anders Rubin och Carina Nilsson i Malmö samt den politiska sekreteraren Linnea Jacobsson.

Under mötet överlämnades konsekvensanalysen för Malmö där kommunalråden framhöll deras ideologiska ställning som inte vill tillåta vinster i välfärden. De väljer att inte yttra sig mer i frågan och har heller inte några konkreta inspel när det kom till den tekniska konstruktionen av vinstbegränsningen. Ställningstagande i frågan skjuts fram till efter valet 2018. Trots detta blev det ett givande möte där konsekvenserna för de enskilda aktörerna presenterades klart och tydligt.

Välfärdstjänster betalas helt eller delvis med skattepengar och som vanligen utförs för att ge stöd eller hjälp till enskilda människor eller grupper. Vårddebatten präglas av ideologiska skiljelinjer mellan privat och kommunal regi där båda lägren har eldat på argumenten för och emot. Familjeföretaget Förenade Care återinvesterar överskottet i verksamheten.