Personalen fortsätter sitt dagliga arbete samtidigt som de studerar.

​100 omsorgsmedarbetare vidareutbildas för att bli behöriga

Med start efter sommaren ska 100 medarbetare inom äldreomsorgen på Förenade Care utbilda sig via Hermods företagsutbildningar för att bli behöriga.

- Vi har utbildat över 100 undersköterskor via Hermods förut och varit nöjda med kvalitén på utbildningen och ville därför fortsätta samarbetet. Vi är måna om att arbeta kvalitativt med äldreomsorgen och för oss är det viktigt att vår personal har rätt kompetens. Det är även viktigt ur ett samhällsperspektiv att vår personal är yrkesstolta och anställningsbara, säger Robert Wikgren, HR-direktör på Förenade Care.

Färdigutbildade inom 6 månader

Utbildningen pågår mellan 2020–2021 i fyra olika omgångar med första start i augusti med personal från Stockholm och Mälardalen. De anställda på Förenande Care fortsätter sitt dagliga arbete samtidigt som de studerar på distans via Hermods företagsutbildning. Utbildningen genomförs via interaktiva webbinarier med en lärare. Inom 6 månader är de behöriga undersköterskor.

- De anställda på Förenade Care har en gedigen arbetslivserfarenhet att jobba som vårdbiträden och undersköterskor. Genom Hermods vidareutbildning får deltagarna inte bara chansen att fylla på med nya kunskaper, de erhåller även en formell behörighet. Vi är glada att vi återigen har fått förtroende från Förenande Care att utbilda deras vårdpersonal, säger Kevin Cintas Utbildningsrådgivare/KAM Region Syd Hermods Privat- & Företagsutbildning.