Förenade Care Månstorps Ängar erbjuder en stimulerande och trygg miljö.

27/9 invigs Sveriges första demensby Månstorps Ängar i Vellinge kommun

I ett unikt samarbete mellan Förenade Care och Vellinge kommun har en demensanpassad miljö byggts på Månstorps Ängar.

Demensbyn Månstorps Ängar är en gemenskap som förser människor med minnesproblematik en möjlighet att uppleva högsta möjliga grad av frihet och trygghet medan de lever med sin sjukdom. Demensbyn är utformad för att ge största möjliga livskvalitet, oberoende och värdighet.

I Västra Ingelstad med utsikt över den skånska landsbygden ligger Månstorps Ängar med vacker utomhusmiljö med trädgårdar och promenadstråk, strandmiljö, varmvattenpool, SPA, bibliotek, orangeri, affär, café & restaurang, dagverksamhet och mycket mer.

- När Vellinge kommun beslutade att uppdraget skulle gå till oss på Förenade Care utgick vi från den vision Vellinge kommun utgått från när idén föddes ”en välkomnande miljö som är så lik det vanliga samhället som möjligt, där personer med demenssjukdom tryggt kan njuta av livet” som ledstjärna i allt vi gjorde, berättar Mia Palmé Förenade Cares Affärsutvecklingschef.

Nu invigs boendet till Förenade Cares, Vellinge kommuns och kommunens invånares stora glädje.

- Vi hoppas på en trevlig dag på Månstorps Ängar, säger Roy Sundvall Marknadschef Förenade Care.

Förenade Care AB är ett av Sveriges ledande vårdbolag och en del av Forenede Koncernen. Koncernen är familjeägd med ca 9000 anställda. www.forenadecare.com