Forenede Care vinner Guldtanden i två regioner.

Forenede Care prisas för munhälsa hos äldre

Forenede Care sticker ut när det kommer till god munhälsa inom äldreomsorgen och vinner nu Guldtanden både i Region Stockholm och i Region Uppsala.

Guldtanden delas ut av Oral Care för att uppmärksamma positiva insatser inom äldreomsorgen och bidra till äldres munhälsa. Vinnarna av Guldtanden nomineras och röstas fram av Oral Cares personal som utgår från kriterier som att personalen visar engagemang för vårdtagares munhälsa, har viljan att lära sig mer och förbättra samt ett välfungerande samarbete.

I år vinner Forenede Care Guldtanden dubbelt upp då både äldreboende Smeden i Järfälla och Ferlin i Uppsala kammar hem vinsten i respektive region.

– Vi har ett nära samarbete med omvårdnadspersonalen för våra äldres munhälsa så det känns extra kul att det arbete vi gör för våra äldre uppmärksammas. Jag är väldigt stolt över alla mina fantastiska medarbetare och ser fram emot att fira detta tillsammans, säger Lena Gustavsson, Verksamhetschef Ferlin äldreboende.

Bristande munhygien ökar risker för sjukdomar och kan leda till problem med allmänhälsan. Riskerna är störst bland äldre och sjuka som är i behov av daglig omsorg och förlitar sig på att personal tar hand om deras munhälsa.

– Det är därför så viktigt att vår personal får utbildning i munhälsa så att våra boende kan känna sig trygga. Detta pris är ett fint kvitto på att vårt arbete gör skillnad, säger Lena Gustavsson.

Forenede Care AB är ett av Sveriges ledande vård och omsorgsbolag med 7400 medarbetare bolaget är en del av Forenede Koncernen. Koncernen är familjeägd med ca 11500 anställda. www.forenedecare.se