En eftermiddag fylld av glädje, allsång med Rickard Söderberg och Malmö Opera samt lite dans på Förenade Care Victoria i Malmö.

IVO nöjda med Förenade Cares hantering av covid-19

De verksamheter inom Förenade Care som har granskats har alla fått en skriftlig rapport från IVO som är nöjda med resultatet och avser att inte utföra någon ytterligare granskning. Vid detta tillfälle kontrollerades basala hygienrutiner och hur man jobbar med dem samt om personalen har rätt kompetens. Resultatet är glädjande och tryggt för Förenade Cares boende och medarbetare.

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, genomförde under april en omfattande tillsyn av äldreomsorgen i hela landet med syfte att ta reda på vilka åtgärder som vidtagits för att förhindra och minska smittspridningen av covid-19. IVO granskar att befolkningen får vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter. I mitten av maj inleddes en fördjupad tillsyn av vård och behandling för personer på äldreboenden som insjuknat i covid-19, där 1045 verksamheter har tillsynats och resultaten har varit varierande.

Förenade Care fortsätter sitt arbete med att förhindra smittspridning av covid-19 genom besöksförbudet som infördes redan den 11 mars, vilket var två veckor före regeringens beslut. Vi fokuserar ytterligare på att förhindra smittspridning och beredskap finns för att vidta ytterligare åtgärder som exempelvis isoleringsprocesser och användning av visir och/eller munskydd när behovet uppstår. Det finns bra följsamhet till de rutiner och riktlinjer som gäller kring att förebygga och begränsa smitta samt möjliggöra en säker arbetsmiljö för våra medarbetare. Vidare har vi haft tillgång till den skyddsutrustning som har krävts utifrån riktlinjerna, än om vi inte har haft ett överskott. Vi har arbetat med ytterligare skyddsutrustning jämfört med vad riktlinjerna säger, vilket innebär att personalen haft visir vid omvårdsnära situationer på de flesta av våra verksamheter. Detta har varit uppskattat från både personal och boende och vi ser nu att flera av våra beställare följer efter oss i detta eller tar liknande beslut. Precis som besöksförbudet, så ligger vi steget före även här.

För våra medarbetare gäller fortsatt att de ska vara hemma vid minsta sjukdomssymptom. Vi vill bara ha frisk personal på arbetsplatsen då det är viktigt att skydda både boende och personal från smitta.

Vi har på flera boende utrustat oss med skyddsväggar av plexiglas som gör det möjligt för våra boende att möta sina anhöriga på ett mer personligt och levande sätt. Lifesize, Skype eller Facetime används i stor utsträckning till glädje för alla.

Vår ledning har regelbundna möten för uppdatering om situationen på våra verksamheter och antal smittade, vi följer fortsatt rekommendationer från Folkhälsomyndigheten och Smittskydd/Vårdhygien och vid behov kan snabba beslut tas utifrån myndigheters direktiv och rekommendationer.

Förenade Care AB är ett av Sveriges ledande vårdbolag och en del av Forenede Koncernen. Koncernen är familjeägd med ca 9000 anställda. www.forenadecare.com