Plantering som startskott för bygge av äldreboende i Skurup. Foto: Molly Berggren Skånska Dagbladet

Nu börjar bygget av SÄBO på Västeräng Skurup

I stadsdelen Västeräng, nära både centrum och station, startar bygget av det första privata äldreboendet i kommunen. Förenade Care bygger och driver verksamheten med Skanska som fastighetsägare och byggentreprenör.

Skanska bjöd in till plantering av en japansk rönn som en symbol för att startskottet går för bygget.

På en lerig blåsig skånsk åker planterade Anna Palmgren, individ- och omsorgschef och Åsa Ekblad, ordförande i socialnämndsutskottet i Skurups kommun samt Mia Palmé, marknadsdirektör Förenade Care.

– Den japanska rönnen blommar och är fin under lång tid, säger Anna Bengtsson, projektchef på Skanska. Mia Palmé vattnade det nyplanterade trädet som en symbol för ett unikt och hållbart boende som ska växa fram för våra äldre. - Här ska skapas små oaser med mycket grönska, ett orangeri och en boulebana, säger Mia Palmé.

Det särskilda boendet med 58 lägenheter, varav fyra är möjliga för parboende, beräknas tas i bruk under första halvåret 2023. Boendet är varmt och välkomnande i utformning samt färgsättning och kommer att bjuda in till en stor och grönskande trädgård. Själva byggnaden kommer präglas av hållbarhet och ska bland annat byggas av klimatförbättrad betong.

Förenade Care driver ett flertal äldreboenden i egen regi och har ett flera byggprojekt på gång. Fastigheter och verksamheter kännetecknas av hög kvalitet och hemlika miljöer där även utemiljöer prioriteras. Utformningen ska främja social interaktion och gemenskap. Vi bygger med hållbarhet och miljömedvetenhet samt ny teknik.

Förenade Care AB är ett av Sveriges ledande vårdbolag och en del av Forenede Koncernen. Koncernen är familjeägd med ca 9000 anställda. www.forenadecare.com