Ordfront magasin nummer 1 2019

Ordfront magasin nummer 1 2019

Nu är årets första nummer av Ordfront magasin här. En i vanlig ordning späckad bibel med idel spännande texter och reportage. Eller vad sägs om Alf Hornborgs problematiserande teckning över så kallad "grön teknik"? Eller kanske Britta Söderbergs möte med Ali? En asylsökande man från Afghanistan som lider av psykisk ohälsa.

Hör chefredaktör Johan Berggren om det nya numret av Ordfront magasin:

Klimatet väntar inte - vad kan vi göra?

Ordfront magasin fördjupar sig i de möjliga omställningar som skulle göra nytta i kampen för klimatet. I nr 1 2019 har turen kommit till holistiskt betesjordbruk - kossor som förbättrar matjordar och binder koldioxid, om de får beta rätt!
Text och bild av Abigail Sykes.

Avslöjande: Migrationsverket isolerar psykiskt sjuka utan behandling - för att kunna avvisa dem utan besvär. Britta Söderberg har träffat Ali.

Skandal: Karolinska institutet i Stockholm sitter på 100-talet dödskallar från en rasbiologisk expedition till Finland. Krav på återlämnande möts hittills med kalla handen. Kristian Borg skriver om en fortfarande aktuell mörk historia, när hela världen skulle skallmätas och rangordnas.

Alf Hornborg gör upp med optimismen kring "grön teknik" - många av de "lösningar" som läggs fram löser ingenting om man tittar närmare på deras totala kostnad. Trots det är "grön teknik" en klimatsnuttefilt som delas från höger till vänster på den politiska skalan.