Vill din stad stå värd för Nordens största forum för mänskliga rättigheter?

Mänskliga Rättighetsdagarna är ett årligt återkommande arrangemang och arrangeras på olika orter varje år. Genom åren har en rad olika städer stått värd, från Luleå i norr till Malmö i söder. 2022 arrangeras MR-dagarna i Örebro och 2023 i Helsingborg. Nu söker vi värdstad för 2024 och 2025!

Mänskliga Rättighetsdagarna är Nordens viktigaste samlade mötesplats för praktiker, forskare, myndigheter, politiker och ideellt engagerade som arbetar med eller vill lära mer om mänskliga rättigheter och besöks årligen av 2 000-5 000 besökare. Forumet drivs utan vinstintresse och är ett samarbetsprojekt mellan Föreningen Ordfront, Afrikagrupperna, Amnesty, DemokratiAkademin, Diakonia, Fonden för mänskliga rättigheter, Ibn Rushd studieförbund, Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet, Sensus studieförbund och Svenska kyrkan.

Nu söker vi den stad som kan agera värd 2024 och 2025! Tidigare värdstäder har beskrivit hur projektet fungerar som en hävstång för det egna människorättsarbetet och medför ny kunskap, nya kontakter och inspiration i det fortsatta arbetet.

Låter det intressant?
Läs mer kring kriterier och villkor för värdar på länken nedan eller på vår hemsida och skicka in en intresseanmälan senast 30 maj 2022 (ej bindande eller obligatorisk). En formell ansökan skall skickas in till info@mrdagarna.se senast 15 oktober 2022. Ansökan ska innehålla både information om engagemang och ekonomi.