Foto: Rim Kasto

Årets konferencier – Beston Kalefa

På ungdomsarenan Tegelbruket i Örebro är han ett välkänt ansikte. Där jobbar han som ungdomscoach med fokus på mänskliga rättigheter och för att få fler unga engagerade i demokratifrågor. Han är även en van föreläsare, som har inspirerat många med sitt engagemang. Möt årets konferencier för Mänskliga Rättighetsdagarna, Beston Kalefa.

Mänskliga rättigheter ligger Beston varmt om hjärtat och han är glad att vara en del av arrangemanget i Örebro. Hans förhoppningar när MR-dagarna kommer till hemstaden Örebro är stora.
– Jag hoppas att vi kan få alla att känna sig välkomna till Örebro samtidigt som vi får visa, berätta och påminna både besökare och oss själva om hur fantastiskt mänskliga rättigheter kan vara och hur livsviktigt det är, fortsätter han.

Genom sitt jobb på den ideella föreningen och ungdomsarenan Tegelbruket, så kommer han dagligen i kontakt med ämnen som rör mänskliga rättigheter på ett eller annat sätt genom de olika verksamheter som bedrivs i lokalerna.
– Jag jobbar som ungdomscoach, med fokus på mänskliga rättigheter. Jag föreläser även och jobbar aktivt med ungdomar och unga vuxna som lever i en hederskontext. Många ungdomar känner inte till vilka rättigheter de har.

Läs hela intervjun med Beston i MR-dagarnas programtidning.

Beställ ditt exemplar av programtidningen

Fördjupa dig i årets program, få en översikt av schemat och läs intervjuer med talare – nu kan du förbeställa programtidningen, helt utan kostnad!

Vill du läsa tidningen direkt på datorn eller i mobilen? En digital version av programtidningen kommer att finnas tillgänglig på vår hemsida i oktober.