MR-dagarna

Civilsamhället i fokus på Allmänhetens dag 25 november!

Mänskliga Rättighetsdagarna genomförs på Helsingborg Arena den 23-25 november 2023 under temat ”Rätten till utbildning och arbete”. Lördagen den 25 november kallas ”Allmänhetens dag” och då är allt program helt kostnadsfritt att besöka och riktar sig mot en bredare allmänhet. Temainriktningen för dagen kommer också att skilja sig mot övriga dagar.

– På Allmänhetens dag kommer programmet att sätta särskilt fokus på rätten till organisering, civilsamhällets villkor och ett krympande demokratiskt utrymme säger Anna Wigenmark, generalsekreterare på Föreningen Ordfront som är huvudman för Mänskliga Rättighetsdagarna.

– Tyvärr ser vi att civilsamhällets handlingsutrymme begränsas allt mer, dels genom minskade resurser, dels genom ökad politisk styrning. Det rör föreningslivet men även folkbildningen.

Vi ser också att människor i civilsamhället som arbetar för mänskliga rättigheter utsätts för hat och hot, både globalt men också här i Sverige. Det är en oroande utveckling som är viktig att belysa, fortsätter hon.

Tillsammans med den lokala överenskommelsen (LÖKen) i Helsingborg arrangeras därför också en föreningsmässa med ett program som har fokus på det lokala föreningslivet under Allmänhetens dag. Den lokala överenskommelsen i Helsingborg har som mål att stärka samverkan mellan staden och föreningslivet för att tillsammans bidra till ett bättre Helsingborg, stärka demokratin, öka delaktigheten och finna lösningar på aktuella samhällsutmaningar.

– Samverkan mellan Lokala Överenskommelsen och Mänskliga Rättighetsdagarna i Helsingborg känns som en mycket lyckad matchning. Tillsammans når vi en bred allmänhet med viktiga samhällsfrågor, och det ger oss både möjlighet att visa vilken kraft det finns inom civilsamhället, samt stärka broarna mellan den offentliga och den idéburna sektorn, säger Dimitri Aleshkov, Helsingborg Makerspace, CoderDojo Helsingborg och med i LÖKens styrgrupp.

– För oss inom scouterna är det självklart att medverka i forum som främjar de mänskliga rättigheterna, det är frågor som vi har verkat för sedan 1931, kompletterar Nils Larsson från Helsingborgs Scoutkår och LÖKens styrgrupp.

För mer information om möjlighet att medverka med program eller annan aktivitet, deltagande i föreningsmässan eller att besöka Allmänhetensdag se www.mrdagarna.se