Khalid Mohammed, en av grundarna till föreningen For the People.

For the People tar emot demokratipriset på Mänskliga Rättighetsdagarna

Mänskliga Rättighetsdagarnas program 2022 tar avstamp i en frustration kring hur vi idag talar om trygghet och säkerhet. Vems trygghet och säkerhet värderas högst? Vad räknas som viktigt för ett tryggt och säkert liv? Under kvällsprogrammet diskuterar vi frågorna närmare och årets demokratipris tilldelas en förening från Örebro.

Torsdagen 17 november bjuder Mänskliga Rättighetsdagarna in till kvällsprogrammet som kommer att behandla våldet och skjutningarna i landets socioekonomiskt utsatta områden, men lyfta frågan ur ett rättighetsperspektiv med individen i centrum. Vad är det som gör att unga människor hamnar i kriminalitet? Kvällen inleds med utdrag ur Teater Fryshusets bejublade "Fakk alla" och följs upp av ett panelsamtal med Khalid Mohammed, For the People och Maria Moraes, politiker och debattör

Under kvällsprogrammet kommer Föreningen Ordfront dela ut årets Demokratipris som tilldelas föreningen For the People i Vivalla, Örebro, som genom sitt kraftfulla initiativ visar unga att det går att lyckas i livet oavsett yttre förutsättningar. For the People startades av unga, för unga med syftet att skapa aktiviteter på helger och lov. Målet har varit att motverka den rastlöshet som kan uppstå hos unga och därmed förhindra att de hamnar i fel sammanhang som leder till kriminalitet och våld.

Varje år tilldelas Ordfronts demokratipris en fysisk eller juridisk person i Sverige som i ord eller handling bidragit till att befästa de demokratiska idealen om jämlikhet, individens okränkbarhet och allas inbördes respekt samt skapat diskussion om vad demokrati är.

Kvällsprogrammet
Fakk alla - om gängskjutningarna och det dödliga våldet
Demokratipriset
Torsdag 17 november, 18:00 - 19:30
Lilla scenen

Det är helt kostnadsfritt att delta.

Glöm inte att ackreditera dig till Mänskliga Rättighetsdagarna!

Kontakta vår kommunikatör, andrea.hamdan@mrdagarna.se, 072 – 906 88 64
Vi bistår gärna med att boka intervjuer samt att hitta intressanta seminarier som passar era läsare/tittare/lyssnare!