Patrik Hermansson. Foto: David Lagerlöf, Expo

Kärlek som blir våld

Kan man älska sitt land så mycket att man är villig att ta till våld mot de som inte delar samma ursprung? Det kommer att diskuteras under seminariet Kärlek som blir våld – om radikalnationalism och hatet mot muslimer. I samtalet deltar forskaren och författaren Mattias Gardell och Patrik Hermansson, utredare på brittiska organisationen HOPE not Hate.

Mattias Gardell är författare och religionshistoriker och känd för sin forskning om rasism, islamofobi och nationalism, Vid Uppsala universitet är han professor och vetenskaplig ledare vid centrum för mångvetenskaplig forskning om rasism samt professor vid Nathan Söderbloms professur i jämförande religionsvetenskap vid teologiska institutionen. Gardell har i sin forskning intervjuat medlemmar i svenska radikalnationalistiska grupper för att skapa förståelse för deras tankegångar och drivkrafter. Gardell är även författare och har skrivit böcker som "Raskrigaren", "Rasrisk - rasister, separatister och amerikanske kulturkonflikter" och "Den ensamme terroristen - om lone wolves, näthat och brinnande flyktingförläggningar".

Patrik Hermansson har skapat sig en djup kunskap om vad som försiggår i extrema högergruppers innersta kretsar. Under uppdrag av organisationen HOPE not Hate levde han undercover i ett helt år för att infiltrera och filma extremhögern i Storbritannien och USA. Under ett års tid levde han med dubbla identiteter och tog sig allt längre in i de högerextrema kretsarna. Han har deltagit under demonstrationer, konferenser, grillfester och konserter med rörelserna och var på plats under demonstrationen i Charlottesville i augusti 2017 då en av Alt-right-rörelsens medlemmar körde in i motdemonstranterna och en person miste livet. Patriks avslöjanden visades i SVT:s Dokument utifrån: "Spion i extremhögern” som har sänts under hösten.

Under seminariet får publiken lyssna på Hermanssons historia, som tillsammans med Gardells forskning och kunskaper kommer att bli ett spännande och skrämmande samtal om extremhögerns utbredning från flera olika perspektiv. Varifrån kommer det hat som driver Alt-right-rörelsen och radikalnationalister, och hur hänger det samman med att de själva helst talar om att de drivs av kärlek? Samtalet leds av Ordfronts generalsekreterare, MR-juristen Anna Wigenmark

Seminariet äger rum under Mänskliga Rättighetsdagarna på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Tid: Lördag 17 november kl. 11.30–12.30

Sal: Sal T1, Stockholmsmässan i Älvsjö

Önskar du träffa någon av de medverkande för en intervju? Hör av dig till josefin.emitslof(a)ordfront.se eller 08-12 15 00 51