Nyhet -

Ny rapport från Företagarna: Arbetskraftskostnader hindrar kvinnors företagande från att växa

Hälften av Sveriges befolkning är kvinnor – medan bara 29 procent är företagare. Största hindret att öka kvinnors företagande är arbetskraftkostnaden. Det visar en ny rapport från Företagarna som undersökt tillväxthinder för kvinnors företagande.

Det finns en stor potential för ökad sysselsättning och tillväxt om fler kvinnor kan starta och expandera företag. Men om arbetskraftskostnaden är största hindret för kvinnor anger männen brist på arbetskraft som det största hindret. 18 procent av företagarmännen har ökat sysselsättningen i sina företag det senaste året, men bara 7 procent av kvinnorna.

– Fler kvinnor än män anser att det är ett för stort ansvar att anställa. Men det beror inte på att kvinnor är mindre riskbenägna än män utan att de jobbar i sektorer som är väldigt arbetskraftsintensiva. Tvärtom är det fler män än kvinnor som anger att ”det är för riskfyllt” som viktigaste skäl till att man avstår från expansion, säger Företagarnas vd, Elisabeth Thand Ringqvist.

De tydliga slutsatserna från analysen är att om kvinnor ska kunna öka sina expansionsmöjligheter behöver arbetskraftskostnaderna och risken med att anställa bli mindre. Politiker som vill se fler framgångsrika företagarkvinnor bör därför satsa på rejält sänkta arbets- och egenavgifter, slopat sjuklöneansvar och utökat undantag från turordningsreglerna i LAS.

– Ett bra första steg vore att avskaffa sjuklöneansvaret för företag med mindre än 50 anställda. Det skulle kosta statskassan fem miljarder kronor och ge mellan 25 000 och 50 000 nya jobb, enligt våra beräkningar – vilket är betydligt mer än jobbskatteavdraget.

Rapporten finns att ladda ner på www.foretagarna.se

För ytterligare information:
Elisabeth Thand Ringqvist, vd Företagarna, 070 – 575 54 34
Lotta Norberg, analytiker Företagarna, 073 – 595 77 15

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation. Vi representerar över 70 000 företagare och har 260 lokalavdelningar som utgör ett brett nätverk.