Energiingenjören Faisa Abdi från Dalarna tilldelas 50 000 kr för sin idé

Borlänge. QC Renewable Energy-företagaren Faisa Abdi tilldelas Bengt Bengtssons SIBA-stiftelses stipendium på 50 000 kronor.

– Det är med glädje företagaren Faisa Abdi tilldelas ”Bengt Bengtssons SIBA-stiftelses stipendium”. Hon visar att entreprenörskap överskrider gränser och språkliga barriärer. Kraften att skapa och förändra finns i den enorma engagemang hon besitter, och som manifesteras i viljan att arbeta hårt. Helt klart en värdig vinnare, säger Fabian Bengtsson, representant för stiftelsen och ordförande för Företagarna.

Företaget har vuxit fram i Dalarna Science Park och ser till att svensk teknik når Östafrika. Faisa har genom sitt bolag QC Renewable Energi kammat hem miljonkontrakt på gatubelysning i en av Östafrikas största hamnstäder och installerat 9000 solcellsdrivna gatlyktor i Berbera i Somalia. Nu näst väntar Rwanda och Etiopien.

Företagarna har sedan 2016 uppmärksammat unga företagare över hela landet med samhällsförbättrande idéer genom listan 103 unga idéer. Syftet med listan är att lyfta fram förebilder som tack vare sitt entreprenörskap bidrar till utveckling, mångfald och välfärd.

Juryns motivering:
Stipendiaten krossar normen i energibranschen och har tagit svensk teknik till Östafrika. Genom sina kunskaper om kultur och språk för hon samman olika världar och gör skillnad både för människor och klimatet genom implementering av grön el.

Om stipendiet
Bengt Bengtssons SIBA-stiftelse tilldelar ett stipendium på 50 000 kronor var till tre företag på listan 103 unga idéer som publiceras i tidningen Företagaren i maj varje år. Stiftelsens engagemang i priset är ett initiativ från Företagarnas ordförande Fabian Bengtsson och hans syster Isabel Bengtsson som är ordförande för stiftelsen. Engagemanget är långsiktigt och priset kommer att delas ut de kommande tio åren.

• årets unga företagare
  • fabian bengtsson
  • bengt bengtsson siba-stiftelse
  • årets företagare

Vi företräder närmare 60 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat. Våra medlemmar gör oss till en stark och trovärdig röst i maktens korridorer.

Pressjour Företagarna