Företagarna kommenterar regeringens utspel om kortare handläggningstider

Det är med stor glädje vi konstaterar att regeringspartiernas samtliga partiledare lyfter att 4 av 5 nya jobb skapas i småföretag. Insikten om var jobben skapas leder till förslag som effektivt underlättar för fler jobb och växande småföretag. Med anledning av regeringspartiernas debattartikel i Dagens Industri idag kommenterar Företagarna de olika förslagen:

Kortare handläggningstid hos Migrationsverket

Ett av de större tillväxthindren för landets jobbskapare är kompetensbrist. Att regeringen nu lyssnar på Företagarnas kritik mot långa handläggningstider är i helt rätt riktning. Många småföretag måste vänta upp till 9 månader för att få tillstånd godkända medans storföretag har 10 dagar. 25 procent av småföretagen vill anställa och med snabbare handläggning kan fler jobb skapas.

-Varje dag en ansökan ligger i handläggningshögen är inte bara ett utan många uteblivna jobb. Nyckelkompetens som inte omedelbart får ett arbetstillstånd kan få förödande konsekvenser för ett företag, säger Elisabeth Thand Ringqvist, vd Företagarna

Kortare handläggningstid för att starta aktiebolag

Företagarna har tagit upp flera förslag i Bolagsverkets insynsråd som nu lyfts av regeringen. Under förutsättning att detta inte påverkar annan myndighetsutövning i negativ bemärkelse för företagen så är förslaget med kortare handläggningstid för att starta aktiebolag i helt rätt riktning.

- När 60 procent av småföretagen vill växa så ska varje entreprenör får lägga all sin tid på att skapa sin dröm istället för på administration och byråkrati. Detta är en bra början och helt i linje med vad landets småföretagare vill se, säger Elisabeth Thand Ringqvist.

Med gårdagens besked om minskad sjuklönekostnad för småföretagen samtidigt som Riksbanken sänkte styrräntan så bör detta i kombination med dagens besked från regeringen innebära ännu bättre möjligheter för Sveriges företag att växa och anställa fler.
- Jobben kan bli fler om politikerna ger företagen bättre förutsättningar, säger Elisabeth Thand Ringqvist.