Riksdagsmajoritet för förändrat sjuklöneansvar

Kristdemokraterna berättar i Ekot idag att de kommer att driva frågan om slopat ansvar för andra sjuklöneveckan i regeringens förhandlingar, ett förslag som också Centerpartiet stödjer. Sedan tidigare finns olika förslag på att lätta småföretagens börda genom att förändra sjuklönereglerna från en majoritet av riksdagspartierna.

– Förhoppningsvis leder detta till att man omprövar hela sjuklöneansvaret och lyfter frågan ur den försenade Socialförsäkringsutredningen, säger Elisabeth Thand Ringqvist, vd för Företagarna.

Den nya rapporten ”En frisk affär – slopat sjuklöneansvar” visar att ett slopat sjuklöneansvar är en möjlighet till 10 000-tals nya jobb i våra  småföretag. Rapporten visar också att det inte finns samband mellan företagens sjuklöneansvar och sjuktalen.

- Sjuklöneansvaret som ett incitament för att få företagare att se till att arbetsmiljön är god grundar sig i en förlegad syn på arbetsgivare. Företagare vet att medarbetaren är den viktigaste resursen. Att de mår bra är en förutsättning för att affärerna ska gå bra, säger Elisabeth Thand Ringqvist.

Frågan om sjuklöneansvaret ligger i Socialförsäkringsutredningen som försenats till början av 2015, men med ett övervägande stöd i riksdagen för förändrade regler så kan frågan lyftas ut ur utredningen och snabbutredas.

För mer information, kontakta:

Anna Söderström
Pressekreterare Företagarna