Sveriges små och medelstora företag recenserar Coronastöden

Vägen tillbaka och framåt är en undersökning från Företagarna om effektiviteten i regeringens krisåtgärder och behovet av en företagarvänlig politik för jobb och välfärd. Rapporten ger en samlad bild av hur företagen bedömer att regeringens stöd fungerar och vad som behöver göras för att vi ska ta oss ur krisen och vidare.

- Vår unika statistik kring hur företagen ser på Coronastöden är något alla borde ta till sig. Här finns en sammanställning du inte hittar någon annanstans, och domen är i delar hård, säger Fredrik Östbom, samhällspolitisk chef på Företagarna

- Regeringen sa stöd men byggde hinder. Att så många enskilda företag och aktiebolag mitt under pågående kris inte tycker att stöden är till för dem måste ses som ett stort misslyckande, fortsätter Fredrik Östbom

Såväl resultaten i panelen som övrig kontakt med Företagarnas medlemmar vittnar om att hoten om höga straff och jakt på fuskare ställer till problem. Detta särskilt i kombination med krångliga ansökningsregler som när som helst kan ändras, även retroaktivt sätts en bild av stöden som något som inte är värt att riskera trots att behovet ofta är stort. Regeringen och berörda myndigheter kan möjligen skrämt bort en del fuskare men det har definitivt också lett till att man skrämt bort många seriösa företagare som inte vågar ta del av det som är avsett att rädda deras verksamhet.

- En stor del av företagen är alltså rädda för att söka pengarna som är till för att rädda dem. Det duger inte. Regeringen måste visa att de menar allvar med orden om hur viktiga företagen är för Sveriges framtid säger Fredrik Östbom

Två tredjedelar av alla företag som haft en minskad omsättning under pandemin uppger att de har ekonomiska svårigheter. Att så många företag har problem kan förstås leda till omfattande kedjereaktioner om krisen drar ut på tiden.

-Företagen har redan sprungit ett maraton för att ta sig igenom första vågen av pandemin. Nu står de och ser förtvivlat på våg 2 samtidigt som de blir ombedda att springa ett maraton till, säger Fredrik Östbom

Till Rapporten Vägen tillbaka och framåt.

Företagarpanelen bakom rapporten: 841 företagare (812 slutförde alla frågor) deltog i panelen.