Ny exit från Företagsfabriken - YLDR ”Vår tillväxtresa har bara börjat”

Ny exit från Företagsfabriken - YLDR ”Vår tillväxtresa har bara börjat”

Efter sin tid som tillväxtbolag i Företagsfabriken är det dags för YLDR att ta nästa steg. Växjöföretaget, som designar och säljer kläder och merchandise inom e-sport, är nu redo att lämna inkubatorn, och kommer framöver satsa mer på marknadsföring och försäljning.

E-sport är en industri som växer oerhört fort och marknaden av tittare har ökat från 280 miljoner under 2016 till nästan 500 miljoner under 2020. Robin Backström, grundare och CEO berättar om hur YLDR startade sin resa ”Vi har erfarenhet från skapa och sälja bra merchandise till traditionella lagsporter. Vi ville bygga upp ett nytt helt segment och bygga rätt från början. E-sport är relativt nytt och kommer behöva hjälp kring de här bitarna.” berättar Robin Backström om hur YLDR startade sin resa.

Under tiden YLDR* har varit i Företagsfabrikens Tillväxtprogram har man utvecklat och testat sin affärsidé. Vid eventet Summergate i Göteborg kom den första bekräftelsen på att YLDR var något på spåret ”Det var det första steget och det var fantastiskt att se många deltagare som bar våra kläder och att YLDR var en stor del av upplevelsen för besökarna vid Summergate”.

På grund av Covid-19 har alla events ställts in vilket har inneburit en omställning för YLDR. Man har under 2020 fortsatt att utveckla och validera sina produkter och hitta nya lag som vill använda YLDRs merchendise. Under hösten 2020 skrev man avtal med det svenska laget Alliance som tillhör världseliten inom e-sport. De är ett av världens mest framgångsrika lag och är ett av de främsta namnen inom e-sporten och har fler än en miljon följare över hela världen.

Efter sin inkubationstid i Företagsfabrikens tillväxtprogram gör man nu en framgångsrik exit från Företagsfabriken och man ser fram emot hösten då det kommer bli fokus på marknadsföring och försäljning för att kunna växa. ”Vi ser fram emot hösten då världen kommer börja öppna upp igen, då vår tillväxtresa bara har börjat” säger Robin Backström CEO för YLDR.

Tips som Robin Backström vill dela med sig till andra entreprenörer i Kronoberg är att man ”Som en driven entreprenör förväntar man sig att allt ska vara mycket enklare än vad det är. Det är något man behöver för att kunna driva saker framåt, men man behöver vara medveten om att saker och ting kostar ofta mer eller tar längre tid än vad tänkt sig.”

Att vara i Företagsfabriken har underlättat säger Robin Backström framförallt när saker går långsammare eller är dyrare än vad man trott. ”I Företagsfabriken finns flera likasinnade människor med liknande och driv som mig själv. När man har problem i sin resa är det fantastiskt skönt att kunna bolla med folk som sitter samma sits som en själv”.

Vi är glada att få vara en del i YLDRs Tillväxtresa. Även om vi kommer att sakna dem och all energi de bidrar med i våra lokaler kommer det bli spännande att fortsätta följa dem på avstånd efter de lämnat oss” säger Sandra Ruuda, VD för Företagsfabriken i Kronoberg.

*Företagsnamnet YLDR (uttalas Wilder) kommer just från e-sportsvärlden där förkortningar och namn på aliases, med glimten i ögat, är vanliga. Genom YLDR kan lag som tävlar bli mer uttrycksfulla och höja sitt varumärke.