Erika Jonsson Bernstone och Maria Sandell, Världens Chans

Nytt rikslotteri från Växjö – Världens Chans

Världens Chans är ett nytt svenskt rikslotteri från Växjö som nu antagits till inkubationsprocessen i Företagsfabriken. Initiativtagarna Erika Jonsson Bernstone och Maria Sandell har gedigen erfarenhet från lotteribranschen och de har tagit fram ett lotteri med bästa möjliga villkor – som ska ge allt tillbaka.

En lott kostar 1kr/dag. Hälften av den kronan går oavkortat till nio svenska hjälporganisationer och hälften till kunderna i form av daglig vinstchans.

Affärsidén är att stötta samhällets mindre hjälporganisationer – de som allt för sällan uppmärksammas av egen kraft, vars största utmaning är finansiering och nå ut med sina budskap.

– En liten insats av många kommer göra stor skillnad för dem som mest behöver det”, säger Erika Bernstone, vd och en av bolagets två grundare.

– Det finns så otroligt många bra hjälporganisationer, men finansieringsfrågan är ett problem för några. När vi hjälper till, kan organisationerna fokusera på att hjälpa fler, fortsätter Erika.

Att välja lotteri som ett medel för att finansiera civilsamhället innebär också att välja lotteriets beståndsdelar med omsorg. Vi har utvecklat produkten med extrem omsorg kring social hållbarhet och spelansvar, berättar Maria Sandell, grundare och initiativtagare.

På så sätt kan vi bidra till positiv samhällsförändring genom det vi kan bäst

Därmed bidrar Världens Chans till positiv samhällsförändring och siktet är inställt på 100.000 hjälpare med 1kr/dag på årsbasis. Det ger varje organisation 2 miljoner kronor att hjälpa fler med. Som kund till Världens Chans får man själv varje dag chans att vinna presentkort upp till 50.000kr som tack för att man engagerar sig.

Världens Chans har blivit antaget till inkubationsprocessen i Kronobergs företagsinkubator.