Marcus Nilsson, vd och grundare Gimic AB

Växjöbolaget Gimic deltar i nationell IoT konferens

Onsdag 20 juni samlas Sveriges ledande startupbolag inom Internet of Things, IoT, för att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Gimic AB som jobbar med AI, artificiell intelligens, i form av maskinlärande är med på talarlistan för att dela med sig av sina resultat inom teknisk formblåsning i plastindustrin.

20 juni är det dags för årets upplaga av SMSE:s årliga konferens Stockholm IoT Summit, som äger rum på Things, Drottning Kristinas väg 53 i Stockholm. SMSE är en förening för och med bolag i Sverige som jobbar med M2M, maskin-till-maskin, i syfte att utbilda och främja svenska bolag inom IoT och AI.

Gimic har tagit fram en kognitiv kamera för kvalitetsavsyning i tillverkningsprocessen. Gimic gör det möjligt att sortera bort dåliga delar innan de ställer till problem senare i produktionslinjen.

– Idag kan maskiner lära sig själva utan mänslig inverkan. Genom omfattande datainsamling kan vi idag lära maskinerna tillverka produkter med ännu högre kvalitetsgrad. På Gimic har vi tagit fram en kognitiv kamera som placeras i tillverkningsprocessen och samlar data, som sedan återkopplas till maskinerna i tillverkningen, säger Marcus Nilsson grundare och vd för Gimic AB.

På onsdag träffar Marcus branschkollegor för att dela erfarenheter av AI, IoT inom bl a smarta fabriker, smarta städer, mobilitet, mäskinlärning, robotik, smartare användning av energi m.m.

Gimic AB har antagits till inkubationsprocessen i Företagsfabriken. De är även deltagare i Nvidias introduktionsprogram för startups, ett virtuellt acceleratorprogram, som ämnar revolutionera industrin i världen med AI och datavetenskap.

Gimic AB är ett tillväxtbolag som deltar inkubationsprocessen i Företagsfabriken.