​Hudvårds ABC

​Hudvårds ABC

När dagarna blir kallare blir huden torrare. Då behöver vi ta lite extra god hand om den. Här är tips på några fin-fina ingredienser att hålla utkik efter.

Kollagen

Kollagen är ett naturligt fiberprotein som exempelvis större delen av vår hud består av. Hudens struktur påverkas av kollagenet, som byggsten och sammanfogande lim. Från ca 25-års ålder börjar kroppens naturliga produktion av kollagen att minska och brytas ner. En hälsosam livsstil och bra hudvård kan motverka de tidiga ålderstecknen. Använd därför gärna en bra, fuktgivande kräm med aktiva ingredienser, som kollagen, som en del av din dagliga rutin.

Kollagen hittar du bland annat i:
• Infinite by Forever collagen complex
• Sonya soothing gel moisturizer

Elastin

Elastin är en viktig naturlig byggsten i huden. Det får huden att bli elastisk, flexibel och smidig. Man kan jämföra det med ett gummiband som sträcks ut och sedan återupptar sin form igen när man släpper. Med åldern minskar elasticiteten i huden, och därmed även hudens förmåga att återta sin form. Elastin är en av de ingredienser som kan tillsättas i hudvårdsprodukter för att ge ett slätare utseende.

Elastin hittar du bland annat i:
• Forever Aloe lotion
• Forever Moisturizing lotion

Natriumhyaluronat

Hyaluronsyra finns naturligt i huden, precis som kollagen och elastin. Natriumhyaluronat är en vattenlöslig saltform av hyaluronsyra, och eftersom molekylen är mindre så absorberas den lättare av huden. Ämnet har en kraftigt vattenbindande förmåga vilket gör den till en av hudens viktigaste fuktgivare. Mängden minskar med hudens åldrande, och därmed även hudens spänst och möjlighet att bevara fukt. Eftersom natriumhyaluronat har den fantastiska egenskapen att återfukta på djupet och släta ut huden tillsätts den i utvalda hud- och ansiktskrämer.

Natriumhyaluronat hittar du bland annat i:
• Aloe bio-cellulose mask
• Sonya Deep Moisturizing Cream

Allantoin

Allantoin är ett naturligt ämne som har en bra förmåga att binda fukt och verka sammandragande. Genom att det binder fukt hjälper allantoin till att återfukta och mjuka upp huden. Allantoin är ett milt ämne som sällan orsakar irritation, utan tvärtom verkar lugnande vilket gör ingrediensen ideal för torr och känslig hud.

Allantoin hittar du bland annat i:
• Aloe activator
• Aloe Lips
• Protecting day lotion

Glycerol

Glycerol har fantastiska egenskaper som fuktbindare och mjukgörare. Ämnet sprider sig och bildar en fuktbindande barriär på huden. Rätt fukthalt vid hudytan är viktigt för en fungerande, elastisk och välmående hud. Att glycerol anses som en säker och väl beprövad ingrediens ger den också många användningsområden. Det är få ingredienser som naturligt finns i våra kroppar, som man kan baka kakor med och som samtidigt kan bilda en beståndsdel i dynamit!

Glycerol hittar du bland annat i:
• Aloe Vera Gelly
• Sonya refining gel mask

Tokoferol

Tokoferol är kanske mer känt som vitamin E. Det är ett fettlösligt vitamin som används både i kosttillskott och hudvårdsprodukter. Tokoferolen fungerar som en antioxidant som motverkar bildandet av fria radikaler. Genom att förhindra det kan man även förhindra för tidigt åldrande av huden. Tokoferolens skyddande förmåga förstärks ytterligare av vitamin C (askorbinsyra). Därför är det vanligt att båda dessa vitaminer ingår i hudvårdsprodukter.

Tokoferol hittar du bland annat i:
• Aloe First
• Sonya Aloe Deep Moisturizing Cream
• Forever Alpha-E Factor

Presskontakt Business related questions Scandinavia 0317278089

Välkommen till Forever Living Products Scandinavia!

Forever är ett av Skandinaviens största direkthandelsföretag inom hälso- och hudvårdsprodukter. Vi startade i USA 1978, och har idag verksamhet i drygt 160 länder. Vår vision är att erbjuda möjlighet till ett rikare liv, både genom ökat välmående med våra produkter och personlig utveckling genom affärsmöjligheten.
Vi utvecklar främst produkter inom kosttillskott, träning, hud- och hårvård. Att ta ansvar för sin egen hälsa ligger i tiden och vi ser att allt fler människor intresserar sig hälsosammare alternativ.

43134 Mölndal