Network marketing - en affärsmodell på uppgång

Network marketing - en affärsmodell på uppgång

Network Marketing, eller direktförsäljning handlar mycket om att kunna styra över sin tid. Inkomst får man genom att använda produkterna, rekommendera dem, sälja dem och bygga upp ett team med egna återförsäljare.

Fördelarna med att ingå i ett direktförsäljningsnätverk kan vara att slippa dyra kostnader för att sätta igång sin verksamhet, att ingå i ett nätverk med ett känt varumärke, samt att få löpande säljstöd och hjälp från huvudkontoret. Mellanled saknas, det är återförsäljaren som sköter säljkontakten direkt mot slutkund.

• Forever Living Products är ett av mer än 1000 Network Marketingföretag som beräknas finnas i världen idag, i en bransch som ökar – med 1,6 % i världen och 3,5 % i Europa. Företaget grundades 1978 i Arizona, USA med affärsidén att utveckla produkter, främst kosttillskott och hudvård. Idag har Forever återförsäljare i fler än 160 länder över hela världen.

Forever Living Products Scandinavia började bygga sitt nätverk av oberoende återförsäljare i Sverige, Norge, Danmark och Finland 1998. Företaget är medlem i Direkthandelsföreningen i Sverige (DSS), Norge (DF) och Danmark (DFS), och har högsta kreditvärdighet (AAA). Globalt sett finns det idag 117 miljoner människor som säljer via direkthandel som oberoende återförsäljare.

Direkthandel har faktiskt funnits ända sedan tidernas begynnelse, men det är också en försäljningsform som idag fungerar bättre än någonsin förut, menar Krister Fraser, ordförande för Direct Selling Sweden. Hör Krister berätta varför i videon nedan:

Källa: Direct Selling Sweden 2018