Yarny, Medusa och en elefant – hantverket bakom svensk speldesign

Nu öppnar utställningen Yarny, Medusa och en elefant – hantverket bakom speldesign. Utställningen är producerad av Illustratörcentrum och ArkDes i samarbete med Form/Design Center och lyfter fram det visuella hantverket hos en grupp talangfulla formgivare inom ett av Sveriges mest betydelsefulla konstnärliga fält.

Data- och tv-spel finns överallt. Vi spelar på konsoler och datorer, på mobilerna och surfplattorna vi har i våra händer. Hemma, på bussen, ensamma och med andra. Vi spelar med människor som vi kanske aldrig har träffat, som kanske inte heller talar samma språk, och vars erfarenheter av världen kan skilja sig från våra egna upplevelser. Bakom skärmarna pågår emellertid en mångsidig och sofistikerad kreativ process.

Genom att koppla samman teknik och fantasi med konstnärskap och hantverk, skapar spelens konstnärer, formgivare och utvecklare alternativa världar. Det breda utbudet av visuella uttryck inom fältet visar på den komplexa kreativitet som speldesign utgör. Spelkreatörerna delar ofta gemensamma utgångspunkter där hantverk som skisser och modeller blandas med digitala verktyg som animation och kod för att skapa världar som underhåller, förbryllar och uppslukar oss. De karaktärer som formas och de narrativ som utvecklas varierar från det lekfulla till det filmiska.

Spelen och kulturen som omger dem förenar, påverkar och inspirerar oss. Det analoga materialet bakom spelen glöms dock ofta bort. Utställningen lyfter fram det visuella hantverket hos en grupp talangfulla formgivare inom ett av Sveriges mest betydelsefulla konstnärliga fält.

Johanna Sjögren Duthy, utställningsansvarig på Form/Design Center om utställningen:
-Det känns spännande att lyfta den konstnärliga aspekten av speldesign och få inblick i både den kreativa processen men också inspirationen som ligger bakom. Eftersom de medverkande formgivarna är baserade i framför allt Stockholm, kommer vi koppla på den lokala spelscenen via en rad programaktiviteter. Förutom föreläsning och samtal blir det Wacomworkshops och mer analoga aktiviteter. På öppningsdagen bjuder vi in till garnworkshop för barn med inspiration från ett av spelen i utställningen.

MEDVERKANDE STUDIOS
Avalanche Studios med Zeke Virant
Coldwood Interactive med Martin Sahlin
Landfall Games med Pontus Ullbors
Might and Delight med Emma Richey
Neat Corporation med Linnéa Östedt Harrison

Yarny, Medusa och en elefant: Hantverket bakom svensk speldesign som visades på ArkDes 5 juli – 25 augusti 2019 är ett samarbete mellan Illustratörcentrum och ArkDes med stöd från Stockholm stad och Region Stockholm. Utställningen på Form/Design Center innehåller delar av den ursprungliga utställningen.

Överintendent, ArkDes: Kieran Long
Utställningskurator, ArkDes: James Taylor-Foster
Medkurator, ArkDes: Sofia Östlund
Initiativtagare: Caroline Agné, Josefine Engström (IC)
Filmproduktion: Karin Ekberg AB (Karin Ekberg, Patrik Forsell, Claes Hedberg, Isak Lundberg, Edvard Stokstad)

ArkDes är Sveriges nationella centrum för arkitektur och design. Vi är ett museum, ett kunskapscenter och en arena för debatt och diskussion om framtidens arkitektur och design.

Illustratörcentrum, IC, är Sveriges största förmedlare av visuell kommunikation och länken mellan frilansande kreatörer och uppdragsgivare. En statligt finansierad uppdragsförmedling, som drivs med stöd från Kulturrådet, och som sedan 70-talet engagerar och marknadsför sina medlemmar: drygt 1 300 professionella illustratörer, grafiska formgivare, animatörer, speldesigners och serieskapare med en mångfald av uttryck och spetskompetenser.