Formgårda återigen nominerat till Svenska Designpriset!

Svenska Designpriset är en av Sveriges främsta tävlingar för kommunikation och formgivning. Med Viva Wine Group hållbarhetsredovisning 2019 får Formgårda sin fjärde nominering till Svenska Designpriset inom kategorin Information/Årsredovisning.

Viva Wine Group och dess fristående bolag importerar vin från hela världen och är sedan tio år marknadsledande importör av ekologiskt odlat och Fairtrade-märkt vin.

– Kvalitet och ansvar i tillverkningens alla delar är central för oss. Från odling, till vinifiering och buteljering. Oavsett prisklass ska allt ske med respekt för människa och miljö. Med hållbarhetsredovisningen lyfter vi våra prioriteringar och tydliggör vår målsättning – att bli den mest hållbara aktören inom vår bransch.

Vi vill vara en förebild och inspirera konkurrenter samt samarbetspartners till att följa efter, säger Emil Sallnäs, VD Viva Wine Group.

Formgårda får nu sin fjärde nominering till Svenska Designpriset – med Viva Wine Groups hållbarhetsredovisning 2019 i kategorin Information/Årsredovisning.

Formgårda designbyrå står bakom Viva Wine Groups designkoncept. Hela uppdraget omfattade en hållbar identitet, informationsgrafik samt design av hållbarhetsredovisning 2019. Utifrån Viva Wine Groups prioriterade hållbarhetsfrågor har Formgårda utformat en modern och lekfull grafisk identitet och paketering som visuellt kommunicerar hur Viva Wine Group bidrar till en hållbar värld.
 "Det är fantastiskt roligt att ha blivit nominerad på nytt. Det visar att våra designkoncept alltid ligger i framkant", säger Anki Edenström, Creative Director på Formgårda. ”Vår drivkraft är att arbeta helt integrerat mellan varumärke, design och hållbarhet. Att bli nominerad inom denna kategori – information/årsredovisning är givetvis mycket motiverande”, berättar Anki Edenström.

Mikael Sundström, Hållbarhetsdirektör på Viva Wine Group gläds åt nomineringen. ”Formgårda är värderings- och entreprenörsdrivna precis som vi, hållbarhet och kvalité genomsyrar allt de gör. Att de tidigare arbetat med andra framgångsrika varumärken inom hållbarhet var också en bidragande faktor i valet av byrå."  Mikael fortsätter: "Nomineringen är ytterligare en bekräftelse på att vi valt rätt.”

Svenska Designpriset är 50% juryns röster och 50% folkets röster. Ett unikt samarbete för att varje år utse och utveckla svensk design. Priset instiftades under Designåret 2005.
Omröstningen startar den 7 september! Gå in och rösta på oss! designpriset.se

Formgårda har sedan tidigare tre nomineringar till Svenska Designpriset:

2019 – Oaxen Krog & Slip, hållbarhetskoncept för Oaxen Solo

2018 – ARC, vegansk ekohudvård för baby och barn

2015 – True Organic of Sweden, exklusiv ekologisk hudvård

Läs mer: https://www.formgarda.se/

Svenska Designprisets vinnare 2020 presenteras på den festliga prisutdelningen den 12 november på Berns i Stockholm.

Kontakt: Anki Edenström, FORMGÅRDA AB, Creative Director, Mobil 0739-32 00 87