Partiledaren flest vill ha som campingsällskap

Partiledaren flest vill ha som campingsällskap

Kristdemokraternas Ebba Busch är den partiledare som flest vill dela sin campingsemester med. Det visar en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av husbils- och husvagnsåterförsäljaren Forsbergs Fritidscenter. Men svenska folket är inte eniga. Om kvinnorna får välja är det Magdalena Andersson som följer med till campingplatsen.

Sommar, camping – och valtider. Forsbergs Fritidscenter lät Kantar Sifo fråga svenska folket vilken partiledare man helst slår följe med på campingsemestern. Flest svarade Kristdemokraternas Ebba Busch (14 %), följt av statsminister Magdalena Andersson (8 %), Vänsterpartiets Nooshi Dadgostar (6 %).

Men kvinnor och män tycker olika. Får enbart kvinnorna välja är det Magdalena Andersson (10 %) som följer med, med Ebba Busch som tvåa. Bland männen är Ebba Busch däremot överlägsen etta (19 %), med Magdalena Andersson först på fjärde plats – knappt slagen av Nooshi Dadgostar och Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson.

– På semestern ska man egentligen koppla bort alla måsten, men eftersom det är valår tänkte vi att det här var en rolig fråga att ställa. Resultatet ska förstås tas med en nypa salt. Framför allt tror jag att man haft lite olika ingångar. Många har säkert svarat utifrån sina politiska åsikter medan andra mer tänker mer på människan bakom, att hon eller han verkar spännande och intressant, säger Jonas Karlsson, vd Forsbergs Fritidscenter.

Men många vill överhuvudtaget inte ha politiskt sällskap, visar undersökningen vidare. Fyra av tio (40 %) svarar att de inte önskar ha med sig någon av partiledarna på sommarens campingsemester.

Partiledarna vi helst campar med – hela listan*

Ebba Busch (KD), 14 %
Magdalena Andersson (S), 8 %
Nooshi Dadgostar (V), 6 %
Jimmie Åkesson (SD), 5 %
Annie Lööf (C), 4 %
Ulf Kristersson (M), 3 %
Per Bolund (MP), 1 %
Märta Stenevi (MP), 1 %

* Liberalernas nya partiledare Johan Pehrson saknas. Undersökningen gjordes strax innan han tillträdde.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 16–19 mars 2022. Totalt intervjuades 1145 personer i åldern 18–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.