Böda Sand: Sveriges bästa campingresort

Böda Sand: Sveriges bästa campingresort

Inte bara störst, utan också bäst. Böda Sand på Öland är främst i Campingsverige, enligt en undersökning av husbils- och husvagnsåterförsäljaren Forsbergs Fritidscenter.

Sommaren närmar sig och för oss svenskar betyder det campingtider. Men vilken av Sveriges drygt 400 campingar är egentligen bäst? Enligt en undersökning gjord av Kantar Sifo på uppdrag av Forsbergs Fritidscenter är svaret Böda Sand på Öland. På andra plats kommer Västerviks resort i Västervik medan Kneippbyn Resort på Gotland är trea.

– Det är inte speciellt förvånande att Böda Sand röstas till Sveriges främsta campingresort. Familjen Barjevall som äger och driver anläggningen har utvecklat sitt koncept år efter år. De har gått från att vara en traditionell campingplats till en komplett semesteranläggning som möter i stort sett alla behov och önskemål, säger Jonas Karlsson, vd Forsbergs Fritidscenter.

Intresset för camping ökar lavinartat i Sverige. Ända sedan 2012 har gästerna blivit fler och intäkterna ökat, med undantag för pandemiåret 2020. Under 2021 uppgick antalet gästnätter till 15,5 miljoner, nytt rekord och en ökning med 21 procent jämfört med 2020. Det visar statistik från branschorganisationen SCR Svensk Camping. Bokningstrycket uppges högt även i år och det breda intresset märks av också i husbils- och husvagnsbranschen.

– Försäljningen av husbilar och husvagnar har ökat kraftigt de senaste åren och vi ser ingen avmattning. Det finns ett enormt intresse att se, upptäcka och uppleva allt vad Sverige har att erbjuda, och husbil eller husvagn är det perfekta sättet att göra det på, säger Jonas Karlsson, vd på Forsberg Fritidscenter.

Sveriges bästa campingar – topp 10

1. Böda Sand, Öland
  2. Västervik resort, Småland, Västervik
  3. Kneippbyn Resort, Gotland, Visby
  4. Pite Havsbad, Norrbotten, Piteå
  5. Apelviken, Halland, Varberg
  6. Orsa Camping, Dalarna, Orsa
  7. Sonjas camping & stugor, Öland
  8. Byske havsbad, Västerbotten, Skellefteå
  9. Gustavsvik, Närke, Örebro
  10. Daftö Resort, Bohuslän, Strömstad

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 16-19 mars 2022. Totalt intervjuades 1145 personer i åldern 18-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Regioner

Forsbergs Fritidscenter är idag Nordens största försäljare av husbilar och husvagnar, med en omsättning om ca 950 Mkr (2021). Bolaget grundades 1991 av bröderna Forsberg och sommaren 2021 förvärvades Forsbergs Fritidscenter av Ratosägda KVD-koncernen. Företagets huvudkontor är beläget i västsvenska Hyssna mellan Göteborg, Borås och Varberg. Forsbergs Fritidscenter är svensk distributör för: Hobby, Frankia, Concorde och Niesmann samt återförsäljare för Sunlight och Pilote-husbilar samt Hobby och Polar-husvagnar. På företagets sju center runt om i Sverige arbetar över 120 medarbetare.

Robert Sjölin

Presskontakt Presskontakt +46 (0)704939757

Norderns största försäljare av husbilar och husvagnar

Forsbergs Fritidscenter