Gå direkt till innehåll
Forsbergs fritidscenter erbjuder service och reparationer både på chassi och bodel. Vi finns på sju orter i Sverige.

Vanligaste felen på husbilar och husvagnar - Och hur du förebygger dem

Oavsett om du redan äger eller funderar på att skaffa en husbil eller husvagn, är det klokt att ha koll på de vanligaste problemen som kan uppstå. Statistik från Forsbergs Fritidscenter, Nordens största återförsäljare av husbilar och husvagnar, visar att dörrar och elsystem är där problem oftast gör sig påminda. Veronica Antonsson, servicemarknadsansvarig på Forsbergs Fritidscenter, delar här med sig av sina bästa tips för att förebygga fel och undvika skador.

Under perioden augusti 2021 till augusti 2023 genomgick 5 300 husbilar och husvagnar reparation och service på Forsbergs Fritidscenters serviceanläggningar. Den vanligaste orsaken var problem med dörrarna, så som handtag och lås, vilket påverkade 652 av de inlämnade husbilarna och husvagnarna. Därefter följde fel på elsystem med 506 ärenden och problem med avlopp och rör med 446. Andra vanliga serviceärenden var takproblem (331) och motorrelaterade (336) fel.

- Många tror nog att husbils- och husvagnssreparationer liknar reparationer av vanliga bilar, men i verkligheten är de vanligaste problemen som uppstår mycket mer lika de som man stöter på hemma i sin lägenhet eller sitt hus, förklarar Veronica Antonsson, servicemarknadsansvarig på Forsbergs Fritidscenter. Fel på lås och dörrar toppar listan och är betydligt vanligare än att någon kommer in med motorproblem.

Av sammanställningen framgår vidare att fler nyare husbilar och husvagnar tas in för service än äldre modeller. Totalt lämnades det förra året in 1 600 husbilar och husvagnar tillverkade mellan 2017 och 2020, och 1 152 från 2021 eller senare. Detta kan jämföras med endast 896 husbilar och husvagnar från perioden 2013–2016 och 626 från 2008 eller tidigare. Minst besök i verkstaden gjorde husbilar och husvagnar med tillverkningsår 2009–2012 (617).

- Det är egentligen ingen tillfällighet att nyare husbilar och husvagnar är vanligare i våra verkstäder. I dag följer det ofta med en garantiperiod på 5-12 år när man köper en ny husbil eller husvagn, och detta leder till att fler nyare modeller lämnas in för service. Det är dock av största vikt att man fortsätter att underhålla och reparera även efter att garantin löpt ut, då det kan förlänga husbilens och husvagnens livslängd avsevärt. Om felen inte upptäcks i tid kan de växa och bli både mer omfattande och kostsamma att åtgärda, säger Veronica Antonsson.

Så förlänger du livslängden för din husbil eller husvagn – Veronica Antonssons 7 bästa tips

1. Lämna in din husbil på motor- och drivlineservice en gång om året för att upptäcka fel innan större problem uppstår.

2. Rengör brännare och skorsten på panna och kylskåp med jämna mellanrum. Det minimerar risken för problem som uppstår på grund av sotbildning.

3. Var noggrann med rengöring av vattentankar för att slippa bakterie- och oxidbildningar i dricksvattnet. Byt även ut vattenfiltret en gång om året.

4. Underhållsladda både start- och bodelsbatteri för att minska risken för djupurladdning.

5. Testa tätningen kring dörrar och fönster med jämna mellanrum för att undvika läckage utifrån. Förebygg genom att smörja gummilister för att vara säker på att de håller sig fräscha och tätar bra mot karmen.

6. Undvik skador på kyl- och värmesystem genom att med jämna mellanrum kontrollera och byta glykol enligt tillverkarens rekommendationer.

7. Glöm inte dörrarna! Smörj låskolvar och gångjärn årligen för att minska risken för större problem.

De vanligaste felen på husbilar

Reparationstyp

2013–2016

Källa: Forsbergs Fritidscenter

Om statistiken

Statistiken är hämtad från Forsbergs Fritidscenters serviceregister med data från reparationer och service av husbilar och husvagnar. Tidsperioden som statistiken är augusti 2021 till augusti 2023.