Spara in en timme på 20 minuter med grön el hos ÖRESUNDSLINJEN

En världsnyhet tar plats på sundet mellan Helsingborg och Helsingör! Nu erbjuds elbilsägare möjligheten att ladda sin bil med helt grön el på batterifärjan under överfarten. Under resan över Öresund är det nu möjligt för totalt 260 000 elbilsägare årligen, att koppla sin elbil till en högeffektiv laddare. Genom att ladda i 20 minuter sparar man in en hel timme.

På ÖRESUNDSLINJEN mellan Helsingborg och Helsingör kan elbilsägare nu parkera sin elbil på färjan – och samtidigt helt släppa sin räckviddsångest. Som första färjorna i världen kan nu ÖRESUNDSLINJENS färjor erbjuda snabb och kraftfull laddning. Under den korta resan över sundet kan bilen laddas med upp till 250 extra kilometer.

Andelen elbilar ökar hela tiden och ju fler bilar som kör ut på vägarna, desto större behov av snabb och flexibel laddning. Här kan du kombinera en paus från körningen och samtidigt ladda din bil med förnybar el och upp till 250 kilometer i räckvidd”, förklarar Molslinjens CEO, Kristian Durhuus.

Endast grön, förnybar el (med högsta klassificering) skickas till batterierna på de två färjorna Tycho Brahe och Aurora. Med detta tar ÖRESUNDSLINJEN nästa steg i omställningen mot förnybara energikällor och delar nu kraften med bilarnas batterier. Genom att ladda på färjan sparas också värdefull restid.

Eftersom laddaren är så effektiv kan elbilsägaren spara en hel timme genom att spendera 20 minuter på färjan. Förutom kortare laddningstid, sparas körtid och kilometer över bron och dessutom behöver ingen tid läggas på att leta efter en laddare som kanske redan är upptagen av någon annan”, säger Kristian Durhuus.

Fyra laddare med plats för åtta bilar vid varje avgång är installerade på de båda elfärjorna, Aurora och Tycho Brahe. Det innebär att upp till 260 000 elbilar kan laddas årligen på den täta sträckan över Öresund. Spänningen är så stark att hybridbilar inte kan använda de nya snabbladdarna.

"Vi räknar med att ca 20% av alla bilar i Sverige kommer vara helt eldrivna år 2030, så det blir huggsexa om platserna vid laddstationerna - och här erbjuder vi på ÖRESUNDSLINJEN våra resenärer möjligheten att spara tid genom att ladda under överfarten", säger Kristian Durhuus.

Att boka plats för elbil på de två färjorna kostar inget extra utöver en biljett – resenärerna betalar endast för elförbrukningen under överfarten.

Ta del av bilder från dagens pressvisning då Infrastruktur- och bostadsministern, Andreas Carlson, och Danmarks transportminister, Thomas Danielsen besökte Öresundslinjen: https://www.skyfish.com/p/forsea

Presskontakt: För ytterligare information kontakta Molslinjens PR- och kommunikationschef, Jesper Maack på +45 20 19 62 15 eller mejl jma@molslinjen.dk

Om Öresundslinjen
Helsingborg-Helsingör överfarten är regionens flytande bro bestående av de fem färjorna Aurora, Tycho Brahe, Hamlet, Mercandia IV och Mercandia VIII. Färjorna är miljövänliga och utrustade med katalysatorer. I tillägg till detta är Aurora och Tycho Brahe båda konverterade till batteridrift.

2019 transporterade färjorna 7,0 miljoner passagerare samt 1,3 miljoner personbilar, 440 000 lastbilar och 16 000 bussar. Överfarten främjar integrationen och tillväxten i Öresundsregionen och drivs av 600 medarbetare som dagligen arbetar för en säker, effektiv och miljövänlig förbindelse mellan Sverige och Danmark. Förbindelsen bidrar därutöver med att skapa omkring 2 000 arbeten i regionen. Mer info: www.oresundslinjen.se

Om Molslinjen
Molslinjen är Danmarks största passagerarfärjerederi med över 1,200 anställda och 15 fartyg som betjänar över åtta miljoner människor per år på nio linjer, inklusive förbindelser till Sverige och Tyskland. I samarbete med Herning Turist driver Molslinjen bussar under varumärket Kombardo Expressen på direkta busslinjer till/från Köpenhamn - Aarhus, Aalborg, Randers, Holstebro, Herning, Silkeborg och Rønne.
Mer info:
www.molslinjen.dk