Kjell Asplund tilldelas Forska!Sveriges hedersutmärkelse 2018

Pressmeddelande   •   Nov 26, 2018 08:36 CET

Foto: www.kjellasplund.se

Stiftelsen Forska!Sveriges hedersutmärkelse 2018 tilldelas professor Kjell Asplund. Han får utmärkelsen för trygg navigering och praktisk klokskap i komplexa utmaningar som bland annat rör etik och lagar inom vård och forskning. Kjell Asplunds verksamhet spänner över såväl akademi, som klinisk verksamhet och myndigheter.

– Kjell Asplund är en stöttepelare i det svenska systemet, inte minst för medicinsk-etiska frågor. Forska!Sverige vill med denna hedersutmärkelse lyfta hans livslånga engagemang och integritet i dessa viktiga områden, säger Anna Nilsson Vindefjärd, generalsekreterare Stiftelsen Forska!Sverige.

Kjell Asplund är professor emeritus i medicin vid Umeå universitet. Han har tidigare arbetat som överläkare vid Norrlands universitetssjukhus, varit generaldirektör för Socialstyrelsen, nationell cancersamordnare vid Socialdepartementet, med mera. Han är ordförande för Statens beredning för medicinsk och social utvärderings vetenskapliga råd (SBU), samt ordförande för Statens medicinsk-etiska råd (Smer).

Utmärkelsen delas ut vid Forska!Sverige-dagen, som arrangeras onsdagen den 28:e november på Kungliga Myntkabinettet & Nobelmuseet i Stockholm.

Anna Nilsson Vindefjärd, generalsekreterare, Forska!Sverige,
070-388 35 96, anna@forskasverige.se

Läs artikel i Dagens Medicin med anledning av utmärkelsen.

Till program för Forska!Sverige-dagen.

Läs pressmeddelande om Forska!Sveriges forskarutmärkelse 2018.

Läs artikel i Life Science Sweden med anledning av utmärkelsen.

Se tidigare års utmärkelser här.

Forska!Sverige är en oberoende stiftelse som verkar för att förbättra villkoren för medicinsk forskning och dess tillämpning. Stiftelsen har grundats av personer från olika delar av samhället: politik, vård, universitet, näringsliv, patientföreningar, kultur och professionsförbund. Forska!Sveriges vision är att medicinsk forskning och företag ska utvecklas i eller flytta till Sverige och att medicinska framsteg snabbt ska komma befolkningen till godo.

Forska!Sverige värnar om framtiden - befolkningens hälsa och Sveriges välstånd. Vi månar också om allas integritet - läs vår policy här!