Kalla Fakta avslöjar den grymma sanningen bakom botox

Kalla Fakta avslöjar den grymma sanningen bakom botox

Skönhetsbehandlingar med botox blir allt vanligare, men det finns en grym baksida – hundratusentals djur i plågsamma giftighetstester. Det avslöjar Kalla Fakta idag, onsdag 7 dec kl 21.30.

Skönhetsbehandlingar med botox blir mer och mer etablerat. Marknadsföringen är aggressiv, användarna blir allt yngre och användningsområdena blir allt fler. Försäljningen har ökat med 42 procent de senaste tre åren. Men det finns en både okänd och grym baksida. Varje tillverkningssats testas upprepade gånger i djurförsök, för att se till att exakt rätt mängd används i produkterna.

Testerna är bland de mest plågsamma djurförsök som förekommer. Hundratusentals djur går åt varje år och när användningen av botox ökar så ökar också antalet djur som används.

- Det finns all anledning att avstå från att använda botox tills djurfria testmetoder har ersatt de grymma djurtesterna, menar Karin Gabrielson Morton, sakkunnig på Forska Utan Djurförsök.

Botoxtillverkaren Allergan har som första företag i världen fått en metod godkänd för att testa botox helt utan djurförsök. Deras celltest är bättre än djurtester på att bestämma produktens giftighet och ger därför säkrare produkter. Men testet är ännu bara godkänt i USA och Kanada. Produkter som säljs här i Europa djurtestas fortfarande.

Forska Utan Djurförsöks förhoppning är att konkurrerande botoxtillverkare nu ska öka ambitionen att få fram egna djurfria testmetoder. Eftersom produkterna från olika tillverkare skiljer sig åt måste varje företag själva utveckla eller anpassa testmetoderna för att passa sina produkter.

Kontakt:
Karin Gabrielson, sakkunnig Forska Utan Djurförsök, tel 070-191 10 47, karin@forskautandjurforsok.se