Nya tekniker på väg ersätta djurförsök - men en starkare lagstiftning behövs!

Det utvecklas fler och fler alternativ till djurförsök. EUs nya kemikalielagstiftning kräver nytänkande. 8 av 10 EU-medborgare vill ha lagstiftning som begränsar djurs lidande. Men lagstiftningen om djurförsök hänger inte med i utvecklingen! Ikväll uppvaktas EU-parlamentet av en virtuell demonstration med 65000 deltagare som kräver skärpt djurförsökslagstiftning och ökat stöd till alternativ.

Biologiska skillnader mellan djur och människor medför en osäkerhet i testresultat baserade på djurförsök. EUs skärpta lagstiftning för giftighetstestning av kemikalier skapar nu ökade behov av säkrare och effektivare testmetoder, som kan förutsäga risker för människor bättre än djurtester.

Även inom andra områden, som läkemedelsutveckling och sjukdomsforskning, utvecklas fler och fler testmetoder där man använder sig av exempelvis odlade mänskliga celler och organ istället för djur.

- Det här ett forskningsområde som inte prioriteras tillräckligt - trots att det så uppenbart innebär fördelar för såväl människor som djur, säger Cecilia Clemedson, fil dr i celltoxikologi och ordförande för Forska Utan Djurförsök.

- Vi vet av erfarenhet att skärpt djurförsökslagstiftning ger många positiva effekter, inte bara för djuren. Det krävdes t.ex. ett EU-beslut om förbud mot kosmetikatester på djur för att få industrin att lägga ordentliga resurser på att utveckla nya och bättre testmetoder än de gamla djurtesterna som faktiskt inte håller måttet.

Inom EU pågår slutförhandlingar om en helt ny lagstiftning om djurförsök. Djurskyddsorganisationer och forskningsstiftelser såsom Forska Utan Djurförsök hoppas att lagstiftarna vågar ta steget fullt ut och modernisera djurförsöksdirektivet så att det verkligen skyddar djuren mot lidande och främjar forskning för att ersätta djurförsök.

EU:s medborgare vill ha skärpt lagstiftning och mer stöd till alternativ till djurförsök

Opinionsundersökningar visar att EU:s invånare tycker att det satsas alldeles för lite på att ersätta djurförsöken. EU:s medborgare vill också ha lagstiftning som ger försöksdjuren ett betydligt bättre skydd än idag. I våras röstade EU-parlamentet om ett förslag till nytt djurförsöksdirektiv. Tyvärr lyssnade parlamentet mer på läkemedelsindustrin och andra som använder djurförsök än på sina medborgare, och försämrade djurskyddet på flera punkter.

Nu är det snart dags för slutspurt i förhandlingen om nytt djurförsöksdirektiv. Det är det nya EU-parlamentet och ministerrådet som ska komma överens. Ett av många initiativ för att få politikerna att förstå att medborgarna vill ha ett bättre djurskydd och mer satsningar på att ersätta djurförsök, är den virtuella demonstrationen som samlat över 65000 deltagare.

Ikväll lämnas namnen på de demonstrerande över till representanter för EU-parlamentet i Strasbourg.

Ett försök att lämna över namnen även till det svenska ordförandeskapet misslyckades i början av oktober, då demonstrerande mjölkbönder orsakade ett sådant säkerhetspådrag i Bryssel att polisen vägrade låta representanter från bl.a. Forska Utan Djurförsök att gå in i ministerrådets byggnad, där den svenska jordbruksministern väntade.

Om Forska Utan Djurförsök

Forska Utan Djurförsök är en forskningsstiftelse som ger finansiellt stöd till forskning för att utveckla djurfria testmetoder. Forska Utan Djurförsök arbetar för att djurförsök successivt ska ersättas med moderna, djurfria metoder. Arbetet bedrivs framförallt genom att ge finansiellt stöd till forskningsprojekt för att utveckla djurfria metoder.

Nyligen beslutades om fortsatt stöd till sju olika forskningsprojekt som visat upp mycket lovande resultat hittills. Det rör sig om forskning inom bl a utveckling av cancerläkemedel, allergitester och giftighetstestning av kemikalier. Pengarna har samlats in från allmänheten. Forska Utan Djurförsök har 90-konto.

För mer information, kontakta gärna Forska Utan Djurförsöks ordförande dr Cecilia Clemedson, på tel. 070-601 91 89.

Mer information om djurförsök, moderna djurfria metoder och projekt som fått stöd av Forska Utan Djurförsök finns på: www.forskautandjurforsok.se

Besök vårt pressrum på Newsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/forska_utan_djurforsok

Den virtuella demonstrationen finns på www.makeanimaltestinghistory.org