Omkodade celler ska skona försökskaniner

Omkodade celler ska skona försökskaniner

Ny Teknik rapporterade igår om en metod baserad på mänskliga celler som kan ge svar på om kemikalier orsakar sveda eller irritation i ögonen. "Djur är inte människor. Om man lyckas med humana cellodlingar så kan de förhoppningsvis bli en bättre metod", säger Jenny Fernebro på Vetenskapsrådet i artikeln. Om metoden godkänns är chanserna goda att plågsamma ögon­irritationstester på kaniner kan upphöra helt.

Metoden, som har utvecklats under nästan tio år, har testats i samarbete med kosmetikatillverkarna L’Oréal och Johnson & Johnson. Hittills har cellerna reagerat på önskat sätt för ett 40-tal schampo- och tvålprodukter samt för cirka 20 olika kemikalier. Dr Anna Forsby vid Stockholms universitet, som står bakom forskningsprojektet, har fått anslag från Forska Utan Djurförsök.

Läs hela artikeln här: http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article3601633.ece