Vi utsätts för tusentals kemikalier varje dag – men metoder saknas för att bedöma riskerna

En amerikansk studie från 2005 visade att nyfödda bebisar i genomsnitt har 200 icke-naturliga kemikalier i blodet bland dem bekämpningsmedel, industrikemikalier, flamskyddsmedel och dioxiner. (Copyright Johnér Bildbyrå)

Vi exponeras dagligen för mängder av kemikalier genom mat, kläder, möbler, hudvårdsprodukter, elektronik osv. Problemet är att det saknas kunskap om hur kemikalierna samverkar i våra kroppar och om vilka konsekvenser det ger. Och inte bara det – det saknas relevanta metoder för att kunna bedöma riskerna.

Alla de tusentals kemikalier vi får i oss ger ett oändligt antal kombinationer. Forskningen är entydig: den samlade ”cocktaileffekten” kan vara betydligt större och farligare än effekterna av varje enskild kemikalie.

– Antalet kemiska substanser som jordens levande organismer exponeras för är enormt. Att utvärdera varje tänkbar kombination genom djurförsök är omöjligt. Nya högteknologiska testsystem måste utvecklas för att kunna bedöma riskerna, säger Henrik Appelgren, miljögiftsexpert på Kemikalieinspektionen.

Djurtester ger osäkra resultat

Allt fler experter förutspår att framtidens kemikalietester kommer att ske med en kombination av datormodeller och automatiserade testsystem med olika mänskliga celler i provrör. Djurförsök ger osäkra resultat pga artskillnader och är dessutom för dyra och långsamma.

Forska Utan Djurförsök lanserar i dagarna kampanjen ”För en giftfri vardag” för att öka medvetenheten om bristerna i dagens riskbedömning och få regeringen att agera. Den som vill vara med och påverka kan gå in på www.giftfrivardag.nu och skicka ett färdigt mail till miljöministern med en uppmaning om att ta hotet mot vår hälsa på allvar.

– Sverige borde vara föregångare på området och ta initiativ inom EU för ökade satsningar på nya säkrare metoder som ersätter djurtesterna. Och det är bråttom! Som det är nu skulle man kunna säga att vi alla ingår i ett gigantiskt kemikalieexperiment, säger Cecilia Clemedson, fil dr i neurotoxikologi och ordförande i forskningsstiftelsen Forska Utan Djurförsök.

Presskontakt: Ingrid Lindmark, 070-374 28 53 och Cecilia Clemedson, 070-601 91 89