Första vågkraftselen levererad till det nordiska elnätet

Anslutningen av de första bojarna har slutförts och Sotenäs vågkraftverk utanför Lysekil på svenska västkusten levererar sedan förra veckan el till det svenska elnätet.

Anslutningen av bojarna med en diameter på sju meter till de linjära generatorerna placerade på havsbotten kompletterar ett system som i flera avseenden blir världens första: till exempel världens första vågkraftverk bestående av flera enheter och världens första undervattenstransformator.

"Det här är en väldigt betydelsefull framgång", säger professor Mats Leijon, VD för Seabased. "Vi är väldigt glada att ha kommit så här långt och jag vill tacka Fortum och Energimyndigheten för deras förtroende och stöd genom hela denna delvis tuffa resa".

"För Fortum är Sotenäs och de övriga vågkraftprojekt som vi är involverade i en del av det R&D-arbete som vi bedriver för att undersöka och hitta nya, framtida energikällor som kan komplettera den utsläppsfria produktion vi redan har i form av vattenkraft, kärnkraft, biobränslen, sol och vind" säger Risto Andsten, Vice President Fortum Renewables. "Även om det kommersiella genombrottet för vågkraft förmodligen ligger ett antal år fram i tiden är det viktigt att testa och lära."

Sotenäs vågkraftverk finansieras av Fortum, Energimyndigheten och Seabased. Forskning och utveckling inom Seabased sker i nära samarbete med forskare vid Ångströmlaboratoriet, Uppsala universitet.

Risto Andsten, Vice President, Fortum Renewables, Fortum, tel. +358 504 533988
Per-Oscar Hedman, Presschef, Fortum Sverige, tel 070-214 75 45

• vågkraftsel
  • elnät
  • vågkraftsverk

• Lysekil

Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Fortums verksamhet är inriktad på CO2-fri och effektiv el- och värmeproduktion. Företaget erbjuder även energirelaterade produkter och experttjänster till privatkunder, industrikunder och energiproducenter. Fortums huvudmarknad är Norden, Baltikum, Ryssland och Polen. Under 2014 omsatte Fortum (exklusive den sålda nätverksamheten) 4,1 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,1 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 8 400 personer. Fortums aktie handlas på Nasdaq Helsingfors. www.fortum.se

Läs mer på www.fortum.se eller följ oss på Twitter och Facebook.