Bokomslag till Frågor jag fått om Förintelsen av Hédi Fried

Hédi Frieds ”Frågor jag fått om Förintelsen” till alla niondeklassare

Boken ”Frågor jag fått om Förintelsen” samlar frågor som Hédi Fried fått under sina år av föreläsningar i skolor. Under hösten 2018 får alla högstadieskolor i Sverige klassuppsättningar av pocketutgåvan, inklusive en lärarhandledning.

Alla Sveriges högstadieskolor kommer att få klassuppsättningar av boken, sammanlagt skickas 100 000 böcker ut runt den 15 augusti 2018. En lärarhandling har tagits fram för att underlätta arbetet med boken i skolan. Hédi Fried har också spelat in en specialhälsning till alla de elever som arbetar med boken.

Bakom projektet står företaget Axel Johnson, myndigheten Forum för levande historia och bokförlaget Natur & Kultur.

- Vi måste dagligen kämpa för demokratin, och skolan är den absolut viktigaste platsen i denna kamp. Eleverna får ett bra verktyg genom att läsa min bok, där de kan se samtiden reflekterad i historien, säger Hédi Fried.

- I dag blåser vindar i Europa som gör att vi på Axel Johnson är än mer övertygade om vikten av att vara en positiv förändringskraft i samhället. För våra kommande generationers skull vill hjälpa till att bryta den okunskap som vi tror ligger bakom dessa vindar. Det som Hédi upplevt får inte glömmas bort, säger Caroline Berg, styrelseordförande, Axel Johnson.

Om boken
Vad betydde det att ha sin syster med i Auschwitz? Var man hungrig hela tiden? När förstod du att det pågick ett folkmord? Kan det hända igen? Det är några av frågorna som Hédi Fried besvarar i boken, som nominerats till Augustpriset. Läs mer om boken här.

Om Hédi Fried
Hédi Fried (född 1924) är författare och psykolog. I över trettio år har hon rest runt i svenska skolor för att tala om sina egna erfarenheter från Förintelsen. Hon är djupt engagerad i att arbeta för demokratiska värderingar och mot rasism. Hon föddes i staden Sighet och kom efter befrielse från koncentrationsläger i Auschwitz till Sverige.

Ur bokrecensioner
"Knivskarp. Hédi Frieds bok om Förintelsen är en blivande klassiker." – DN

"Diamanter av visdom." – DI Weekend

"Årets viktigaste bok." – Tara

"Ska du bara läsa en bok i år, läs den här." – Fokus

"Bär alltid på Hédi Frieds lilla bok i fickan och läs i den ständigt. Det kan vara den viktigaste du nånsin har ägt."– Kyrkans Tidning

Har du frågor? Kontakta gärna:

Natur & Kultur:
Kristina Billow, pr-ansvarig, kristina.billow@nok.se

Axel Johnson:
Kerem Yazgan, kommunikations- och hållbarhetschef, kerem.yazgan@axeljohnson.se

Forum för levande historia:
Bodil Sundén, pressansvarig, bodil.sunden@levandehistoria.se

Forum för levande historia är en myndighet med uppgift att främja arbete med demokrati, tolerans och alla människors lika värde med utgångspunkt i Förintelsen. Vi bedriver utåtriktad verksamhet med inriktning på kunskap, kultur och fortbildning.