Tandlös utvecklingspolitik

- Den nya utvecklingspolitiken blir tandlös utan hantering av målkonflikter. Det hävdar svenska biståndsorganisationer i ett brev till statsministern. De fyra biståndsorganisationerna Forum Syd, Diakonia, Svenska Missionsrådet och UBV Latinamerika kräver samtal med Göran Persson kring hur Sveriges politik för global utveckling ska samordnas av regeringen. I ett brev till statsministern idag hävdar organisationerna att hanteringen av målkonfliker är avgörande för om den nya politiken ska lyckas i ansatsen att vara sammanhållen och konsekvent. De syftar på målkonflikter som den mellan vapenexport och fredlig utveckling och den mellan tjänsteexport och fattiga länders behov av bygga upp en egen industri och säkra basservice som utbildning, hälsa och sjukvård. Organisationerna kräver också ett svar från statsministern om huruvida Sveriges bistånd 2006 åter ska uppgå till en procent av bruttonationalinkomsten. Något som regeringen tidigare utlovat. Läs brevet till statsministern på Forum Syds hemsida här: http://web.forumsyd.se/Arkiv/uploaded/PGUbrev040903.pdf För mer information kontakta: Forum Syds pressekreterare Kalle Lindberg, telefon: 08-506 371 38, 0703-41 08 78, e-post: kalle.lindberg@forumsyd.se

Forum Syd har omkring140 svenska medlemsorganisationer och ett stort antal samarbetsorganisationer och nätverk världen över. Vårt fokus är att stärka det civila samhället i arbetet med demokrati och mänskliga rättigheter. Vårt arbete ger kraft att förändra.