Solceller i Bergsjön

2022 – ett bra år för Framtiden

Nöjdare hyresgäster, samverkan med näringslivet, fortsatt hög nyproduktion och flera satsningar på social och ekologisk hållbarhet. Vid en första återblick ser vi att 2022 var ett bra år för Framtidenkoncernen.

- Framtidenkorncernen har under året fortsatt att bidra till ett starkare Göteborg. Mycket glädjande är den ökande kundnöjdheten, inte minst i våra utvecklings-områden. Här ser vi fram emot att ta nya steg, bland annat genom att fortsätta och fördjupa vårt samarbete med näringslivet. Det känns också tillfredställande att vi under flera år bidragit med många nya bostäder i staden, säger Framtidenkoncernens vd, Terje Johansson, i en första kommentar till året som gått.

Nöjdare hyresgäster
Våra kunder är enligt AktivBos mätning nöjdare med oss och tryggare i sina områden. Koncernens fyra bostadsförvaltande dotterbolag, Poseidon, Bostadsbolaget, Familjebostäder och Gårdstensbostäder har alla en positiv utveckling. Samma tendens syns i fem av våra sex utvecklingsområden där hyresgästerna blir både nöjdare och tryggare. Områdena närmar sig koncerngenomsnittet och i vissa fall överträffas det.

Enklare att söka omflyttning inom allmännyttan
Enligt ett uppdrag från staden har vi möjliggjort för boende att kunna söka omflyttning. Sedan november finns omflyttningsplatsen.se. En ny möjlighet för alla boende i koncernens fyra bostadsförvaltande bolag att söka omflyttning i hela koncernens bestånd.

Hög nyproduktion
Vi har färdigställt många bostäder. Sedan 2019 har vi bidragit med cirka 4200 nya hem, varav ungefär 770 under 2022. Två av de senaste fyra åren har vi levererat nyproducerade bostäder i en takt som inte skett sedan i början av 70-talet. De två andra åren har vi nått nivåer som vi senast var uppe i under slutet av 80-talet.

Tre handslag med näringslivet för ett starkare Göteborg
För att bidra till att nå målet att Göteborg inte ska ha några särskilt utsatta områden samverkar privata och kommunala fastighetsägare med näringslivet i tre av dessa områden. Arbetet som är konkret och fokuserar på bland annat arbete, fritid och skola, har under året startats upp i Bergsjön och Biskopsgården. Sedan tidigare finns en liknande samverkan i Tynnered.

I Bergsjön sker arbetet tillsammans med industrikoncernen Saab och Fastighets AB Balder. I Biskopsgården tillsammans med Volvokoncernen och Willhem AB och i Tynnered med Volvo Cars och Stena Fastigheter AB.

Satsningen i våra utvecklingsområden fortsätter
Förutom de satsningar som görs inom superförvaltningen börjar nu flera av våra sociala insatser komma på plats. Lights On som håller skolor öppna före och efter lektionstid är i gång på 10 skolor och våra ”Framtidshubbar” som ska hjälpa folk till jobb, utbildning eller eget företag är på gång. 3 av 6 har påbörjat sin verksamhet och övriga ligger i startgroparna.

Satsningar på klimat- och miljöområdet
På klimat- och miljöområdet har vi fattat ett koncerngemensamt beslut om att öka takten rejält. Vi har en ny plan för satsningar på solenergi, vilken sträcker sig fram till 2030 och vi har påbörjat ett långsiktigt arbete kring förbättrad mobilitet för våra hyresgäster.

Förnyad koncernledning
Framtiden koncernledning består av dotter- och moderbolagets VD:ar. Två nyanställningar har skett under året. I Framtiden Byggutveckling har Dan Sandén tillträtt som VD, han har bland annat en lång bakgrund som VD för Skövdebostäder. Gårdstensbostäder inväntar sin nya VD Ulf Merlander, som ansluter i början 2023. Ulf har under lång tid varit chef för polisen i Göteborgs nordöstra delar.