Första spadtag: Sisjödal utvecklas av Derome, Egnahemsbolaget, Framtiden Byggutveckling/Familjebostäder, PEAB, Stena Fastigheter och Veidekke.

Framtiden Byggutveckling bygger i Sisjödal

Göteborg växer och fredagen den 4 maj togs första spadtaget i det nya bostadsområdet Sisjödal. Kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson och representanter för bostadsutvecklarna i Sisjödal planterade ett fruktträd på platsen för den nya förskolan.

Sisjödal ligger i nordöstra delen av Askim söder om Göteborg. Här ska drygt 550 nya bostäder i olika upplåtelseformer byggas: 250 bostadsrätter, 250 hyresrätter och 50 småhus. Även en förskola är planerad och redan nu finns idéer om att utöka servicen ytterligare. Alldeles i närheten ligger dessutom Sisjöns södra handelsområde med ett brett utbud av butiker. Flera busslinjer trafikerar också området och förhoppningar finns om utökad turtäthet när allt är färdigbyggt.

I Sisjödal bor man mellan hav, sjö och skog. Man blir även granne med Sandsjöbackas vidsträckta naturreservat med sina ljunghedar, berg, små sjöar, stigar och skogsområden. Med närhet till både stad och natur erbjuder bostadsområdet något för de flesta åldrar och smakriktningar.

- I Sisjödal bygger Framtiden Byggutveckling 128 välplanerade hyresrätter som Familjebostäder kommer att äga och förvalta. Vi sätter solceller på taken, vilket är en del av koncernens miljösatsning och förbereder för elbilar på en del av p-platserna, berättar Edward Berndtsson, projektchef på Framtiden Byggutveckling.

Ann-Sofie Hermansson, som invigningstalade, ser fördelar med konceptet bakom det nya bostadsområdet.

- Att ha olika upplåtelseformer i ett och samma område är positivt. Då kan man göra en hel bostadskarriär i samma omgivning genom att exempelvis gå från den mindre hyresrätten till en stor bostadsrätt eller ett hus. På så vis skapar vi bättre fungerande lokalmiljöer och minskar klyftor och segregation.

Det nya bostadsområdet Sisjödal ligger mellan Sisjöns södra handelsområde och Sisjön. Här kommer ca 550 nya bostäder av varierande typ och karaktär att byggas: 250 bostadsrätter, 250 hyresrätter och 50 småhus. Den första inflyttningen är planerad till slutet av 2019 och hela området beräknas stå klart under 2021.