Framtiden på plats i Almedalen 2017

Framtidenkoncernen finns på plats i Visby under Almedalsveckan 2017. Ett tillfälle för oss att berätta mer om vår verksamhet, bygga relationer, omvärldsbevaka och lära av andra. Vi fokuserar särskilt på frågor inom våra tre fokusområden – att öka nyproduktionstakten, renovera varsamt och lyfta arbetet med social hållbarhet i våra utvecklingsområden.

I år arrangerar vi vår egen eftermiddag, onsdagen den 5 juli, där vi under tre programpunkter samtalar om några av våra och branschens stora utmaningar samt delar med oss av våra erfarenheter. Nedan kan du ta del av programmet för arrangemanget. Du kan också ladda ner programmet tillsammans med deltagarlista och övriga arrangemang som vi deltar i här (se pdf).

Varmt välkomna, vi ser fram emot att träffa er!

Onsdag den 5 juli 13.00 – 15.30
Välkommen till Framtiden!

Plats: Grasp Studio, Norra Kyrkogatan 3E
Arrangör: Framtidenkoncernen

Fikamingel med saffranspannkaka!

Kom och fika och passa på att prata med oss innan programpunkterna sätter igång. Vi bjuder på kaffe och saffranspannkaka.

Välkommen till Framtiden

Mariette Hilmersson, vd Förvaltnings AB Framtiden hälsar välkomna till en eftermiddag tillsammans med Framtidenkoncernen.

13.30-14.10
Framtidens bostadsbyggnation - Hur bygger vi rätt den här gången?

Göteborg växer så det knakar och behovet av nya bostäder är akut. Men hur bygger vi bostäder snabbt, kvalitativt och i stora volymer utan att skapa ett nytt miljonprogram? Och vem ska göra jobbet? Är ökad konkurrens med den internationella marknaden och standardisering några av svaren?

Medverkande: Martin Blixt, vd Framtiden Byggutveckling - Staffan Claesson, chef tidiga skeden Förvaltnings AB Framtiden - Anna Nordén, chef utvecklingsavdelningen Framtiden Byggutveckling - Samtalsledare: Mohamed Hama Ali, Förvaltnings AB Framtiden

14.15-15.00
Hur renoverar vi så att alla kan bo kvar?

Efter en renovering väntar inte sällan hyreshöjningar på 20-50 procent och vissa hyresgäster har inte längre råd att bo kvar. Är det möjligt att renovera så att alla kan bo kvar? Vilket ansvar har egentligen bostadsbolagen? Och kan renovering bidra till ökad valfrihet i boendet?

Medverkande: Michael Pirosanto, vd Gårdstensbostäder - Kicki Björklund, vd Bostadsbolaget, Per-Henrik Hartmann, vd Familjebostäder - Samtalsledare: Mohamed Hama Ali, Förvaltnings AB Framtiden

15.00-15.30
Så skapar vi riktiga viktiga jobb

Det tar i snitt nio år för nyanlända med låg utbildning att få jobb i Sverige. Samtidigt skriker fastighetsbranschen efter nya medarbetare. Kan vi genom samverkan och rätt etableringsmodell råda bot på kompetensbristen och samtidigt sysselsätta och integrera nyanlända?

Medverkande: Bo Strandberg, Processledare social hållbarhet Förvaltnings AB Framtiden - Anders Johansson, Arbetsmarknad och vuxenutbildning - Samtalsledare: Mohamed Hama Ali, Förvaltnings AB Framtiden