Framtiden får bygga i Bergsjön och Gårdsten

Fastighetsnämnden i Göteborg har fattat beslut om att låta Framtidenkoncernen få markanvisningar för bostäder och förskola i Bergsjön samt för bostäder i Gårdsten.

I nordöstra Bergsjön ska Egnahemsbolaget bygga cirka 50 bostäder i småhus med inriktning bostadsrätt eller äganderätt och i östra Gårdsten bygger man ytterligare bostadsrätter och egna hem.

Samtidigt väntar Familjebostäder på planbesked för att få bygga cirka 100 hyresrätter på egen mark i Bergsjön på Merkuriusgatan i närheten av de nya bostadsrätterna. Detta är en del av ett stort renoverings- och utvecklingsarbete som Familjebostäder driver tillsammans med Göteborgs Stad och andra aktörer i stadsdelen.

- Det är glädjande att vi nu får bygga bostadsrätter och äganderätter i både Gårdsten och Bergsjön. Det ligger helt i linje med vårt uppdrag att bidra till en god stadsutveckling i hela staden med blandade upplåtelseformer, det vill säga en mix av hyresrätter, bostadsrätter och egna hem i bostadsområdena, säger Ulrika Arensberg, fastighetsutvecklingschef på Framtiden.

Markanvisningarna ingår i stadens Jubileumssatsning som bland annat innebär att bostäderna ska vara inflyttningsklara år 2021.

Framtidenkoncernen är en av landets största fastighetsägare. Förvaltnings AB Framtiden är moderbolag och genom bostadsföretagen Poseidon, Bostadsbolaget, Familjebostäder och Gårdstensbostäder förvaltar koncernen ca 72 000 lägenheter i Göteborg. Egnahemsbolaget och Störningsjouren ingår också. Framtidenkoncernen ägs av Göteborgs Stadshus AB som ingår i Göteborgs Stad.