2:a Avsnittet - Idrottens betydelse för samhället

Lagom till söndagens val och det 2:a avsnittet i Fotboll och Damsamhälle träffar vi Ylva Johansson, socialdemokratisk politiker och ordförande i Stockholms fotbollsförbund.  Tillsammans med henne diskuterar vi idrottens betydelse för samhället; vilka effekter idrott och föreningsliv har på samhället i allmänhet, och då fotboll som en stor sport, i synnerhet.

Ylva Johansson har tidigare varit skolminister och biträdande socialminister, är fotbollsförälder, har spelat i BK Träsket och har ett enormt fotbollsintresse. Hennes engagemang för idrott och idrottens betydelse för samhället lyser därmed igenom både i det professionella och det privata, vilket gör att hon känns högst relevant att diskutera temat med.

Vi väljer att ta upp temat för att vi också tycker att idrott som funktion, som fotboll givetvis är en del av, är viktigt att belysa för att kunna uppfylla vårt primära syfte; att ge damfotboll mer uppmärksamhet.

Under både intervjun och i reflektionen efteråt diskuteras föreningslivets utveckling och varför vi engagerar oss mindre idag än förr. Vi diskuterade även den fallande statusen för föreningsarbete i ett alltmer individualistiskt samhälle och hur attraktiv merit det faktiskt är att ha både utövat och jobbat inom idrott. Något att verkligen ta med sig in i arbetslivet!

Avsnittet ligger uppe här på Itunes och därmed även på Podcaster. Ni hittar även avsnitten på vår blogg.

• Massmedia

• föreningsliv
  • föreningsidrott
  • ylva johansson
  • samhälle
  • flickfotboll
  • anders nilsson
  • damallsvenskan
  • damfotboll
  • efd
  • fotboll
  • fotbollochdamsamhälle
  • fotbollodamsamhalle
  • podcast
  • pär lagerström
  • politik
  • idrott

Vi menar på att fotboll och samhälle går hand i hand, så vi tror att om vi belyser aktuella samhällsämnen, som berör en stor del av Sveriges befolkning, utifrån ett damfotbollsperspektiv, kan vi öka medvetenheten och uppmärksamheten kring damfotboll och samtidigt sätta viktiga samhällsfrågor på agendan.

Pär Lagerström

Sophie Valencia Vogel