Örebros nya platsmarknadsföringsgrepp – utser stadsambassadörer

Ambassadörer är ingen ovanlig företeelse mellan länder. Örebro tar nu det diplomatiska greppet till stadsnivå. Örebrokompaniet, Örebros marknadsbolag med ansvar för platsvarumärket Örebro, har i sin nya kampanj Ambassadörerna sökt och utsett fem vanliga örebroare som ska representera Örebro – för att på riktigt kunna representera sin stad får de nu i sommar vara med om ett stort antal upplevelser.

Örebrokompaniet såg ett behov att både bygga stolthet för Örebro hos de egna invånarna, men också fortsatt spinna på den positiva bild många har av Örebro just nu i syfte att ytterligare visa på stadens attraktivitet. Exempelvis utsågs Örebro till Sveriges hetaste stad för turister 2019. Och vilka skulle vara bättre på att guida, representera och dela med sig av lokala smultronställen än örebroarna själva?

– Vi vill på ett smart sätt kombinera syftet att bygga stolthet för Örebro hos örebroarna, och samtidigt ta ett nytt grepp i hur vi delar med oss av staden till alla våra besökare. Kampanjen Ambassadörerna är både modig och viktig, säger Louise Anestad, varumärkesansvarig på Örebrokompaniet, och fortsätter:

– Vi sökte Ambassadörer i fem kategorier, där ansökan var öppen för alla. Nu har vi utsett fem örebroare som fått hedersuppdraget att uppleva, berätta och sprida bilden av Örebro – precis som de vill. Det är på samma gång läskigt som spännande att släppa taget om vad vi kommunicerar om staden. Samtidigt vet vi att de mest trovärdiga källorna i alla städer man besöker runt i världen är de som faktiskt bor där.

Kampanjen fungerar som en flerstegsraket där Örebrokompaniet först vill stärka stoltheten hos örebroarna varför det primärt varit viktigt med lokal synlighet. Givetvis råder total transparens för att låta människorna själva berätta och sprida personliga upplevelser om vad som är Örebro just för dem. Det finns ingenting köpt eller styrt med budskapen ambassadörerna delar.

Örebrokompaniet har arbetat fram Ambassadörerna (idé, koncept och genomförande) tillsammans med PR-byrån Four PR och reklambyrån Lebowski.

Läs mer på www.ambassadorerna.se

Örebros första ambassadörer:

Denny Edvinsson, 24 – ambassadör för Idrott & Hälsa Beskrivning: nyinflyttad örebroare från Västergötland, arbetar på IKEA och vill upptäcka allt spännande Örebro har att erbjuda. Instagram: @dennyedvinsson

Thomas Ljungberg, 34 – ambassadör för Outdoor Beskrivning: naturälskare, familjefar och tycker uppdraget som ambassadör är det finaste man kan få vara för sin hemstad. Instagram:@tljungberg

Zara Zimmerman, 45 – ambassadör för Nöje & Nattliv Beskrivning: ett energiknippe, arbetar som teckenspråkstolk, är Friskis och Svettis-ledare och ursprungligen från Kungsör. Instagram: @zarazimmermann

Ulla Riis, 66 – ambassadör för Konst & Kultur Beskrivning: nybliven pensionär, kulturälskare med stort nätverk som delar sin tid mellan Örebro och Stockholm. Instagram: @riisulla

Maryam Saeedi, 27 – ambassadör för Mat & Dryck Beskrivning: livsnjutare, matälskare och läkare vid USÖ samt forskare vid Örebro universitet. Instagram: @saeedimaryam

Kontakt, Örebrokompaniet:
Louise Anestad, varumärkesansvarig: 076-183 44 00, louise.anestad@orebrokompaniet.se

PR- och kommunikationsbyrån Four PR grundades 2010 och har sitt säte i Örebro, samt närvaro i Stockholm och i Karlstad. Four PR skapar insiktsdriven kommunikation för långsiktig affärs- och samhällsnytt för kunder både i och utanför Sverige. Exempel på aktuella kunder är Ford Motor Company Sverige, Plantronics, Engcon Group, Handelskammaren Mälardalen, Handelskammaren Värmland och Sveriges Veteranförbund. Läs mer på www.fourpr.se