Unga Forskare & Sveriges unga forskningslandslag till Four PR

Sveriges största ideella ungdomsorganisation inom naturvetenskap, Unga Forskare, med syfte att ge unga mellan 6 och 25 år förutsättningar att utveckla sitt intresse för naturvetenskap, teknik och matematik, inleder samarbete med PR- och kommunikationsbyrån Four PR. Unga Forskare står också bakom Sveriges unga forskningslandslag, som representerar Sverige i forskningstävlingar världen över.

Four PR, med närvaro i Örebro, Karlstad och Stockholm, blir Unga Forskares nya PR- och kommunikationspartner. Fokus kommer ligga på medierelationer och strategisk kommunikationsrådgivning.

– Det här känns jättespännande! Forskning är A och O för i princip all utveckling i vårt samhälle, därför känns det mycket bra att vi får inleda samarbete med Sveriges framtid inom forskning, säger Fredrik Stengarn, delägare på Four PR.

Unga Forskare organiserar ca 4 300 medlemmar och driver ett stort antal nationella verksamheter som samlar, belyser och uppmuntrar unga i Sverige med intresse för forskning och utforskning inom naturvetenskap, teknik och matematik.

– Vi ser fram emot det här samarbetet med Four PR, vars profil som nyfiken och insiktsdriven byrå med intresse för samhällsnyttor passar oss helt perfekt. Tillsammans ska vi fortsätta sätta fokus på vikten av att stimulera intresset för forskning hos unga, säger Anna Hedlund, generalsekreterare Unga Forskare.

Första insats är PR-stöd inför Utställningen Unga Forskare som arrangeras 27–29 mars på Tekniska Muséet i Stockholm. På plats tävlar deltagarna om prispengar på över en halv miljon kronor, samt att få representera Sverige i forskningslandslaget som utses på utställningen.