​Ny chans att se dramaserien Genius: Albert Einstein

“Hur kommer det sig att ingen förstår mig, men att alla gillar mig?”

– Albert Einstein –

Med start den 4 december måndag–fredag kl 20.00 på National Geographic har du åter chansen att se dramaserien Genius: Albert Einstein. Serien som hade ursprungspremiär i april 2017 har en imponerande rollista. Som den unge legendariske vetenskapsmannen Einstein ser vi Johnny Flynn medan Geoffrey Rush tar över rollen som Einstein när han når toppen av sin karriär. I de sista avsnitten ser vi även den svensk/danska skådespelaren David Dencik i rollen som Niels Bohr, en av 1900-talets främsta atomfysiker som tilldelades Nobelpriset i fysik 1922.

Genius: Albert Einstein var den första helt manusbaserade dramasatsningen på National Geographic och en del av kanalens nya programstrategi som inleddes med klimatdokumentären Before the Flood med Leonardo DiCaprio och dramadokumentären MARS. Våren 2018 kommer andra säsongen av Genius som handlar om konstnären Pablo Picasso porträtterad av Antonio Banderas. Inspelningarna pågår i detta nu.

Genius: Albert Einstein spelades in i Prag, där Einstein levde och undervisade i början av sin karriär. Under seriens gång får vi även stifta bekantskap med en rad andra stora vetenskapsmän verksamma under samma tidsepok såsom Marie och Pierre Curie, Wilhelm Rontgen, Carl Jung och Werner Heisenberg.

Få människor känner till hela historien om Albert Einstein. Vi känner till de makalösa bedrifterna inom vetenskapen, men inte så mycket om Einsteins turbulenta privatliv med passionerade och komplexa relationer. Fram tills nu. Serien skildrar historien om hur Albert kom att bli “Einstein”. En historia om en ung rebell med storslagna tankar och idéer, men likväl en historia om hjärtlösa relationer, otrohet och svek.

Genius: Albert Einstein nypremiär visas måndag-fredag kl 20.00 med start den 4 december.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Bessie Wedholm, FOX Networks Group, tfn: +46 (0)70 298 38 01, eller e-post: bessie.wedholm.consultant@fox.com.

• fox networks group
  • genius