National Geographic visar dokumentären Diana: Hennes egna ord den 27 augusti kl 21.00

Den 31 augusti är det 20 år sedan prinsessan Diana avled efter en bilkrasch i Paris. Med anledning av det visar National Geographic sin dokumentär Diana: Hennes egna ord. Mycket av materialet i dokumentären har aldrig tidigare publicerats. År 1991 intervjuades prinsessan Diana i hemlighet. Inspelningarna som är godkända av Diana gjordes av en nära vän på uppdrag av journalisten Andrew Morton som skulle skriva en bok om Dianas liv - den mest fotograferade kvinnan i världen. I Diana: Hennes egna ord berättar Diana om livet som prinsessa och om äktenskapet med prins Charles. Dokumentären varvas med röstinspelningar, medierapporter och arkivbilder.

På ett ögonblick gick Diana från att vara en till synes okänd förskolelärare till att bli folkets prinsessa. Det är få offentliga personer som har förblivit så älskade och ikoniska även efter sin död som Diana. Med egna ord berättar Diana om den känslomässiga bröllopsdagen, förlossningsdepression, bulimi och sitt humanitära hjälparbete. Tittarna får höra om hennes olyckliga barndom och om den 16-åriga Dianas allra första möte med Prins Charles. Jagad av media och samtidigt omfamnad av en hel nation var Diana helt oförberedd på den berömmelse som slukade henne. Vid tidpunkten för intervjun var ingen medveten om Dianas och Charles äktenskapskris. I Diana: Hennes egna ord avslöjar Diana sina tankar och känslor vid en mycket specifik punkt i sitt liv och berättar sin version av en mycket komplicerad historia.

- Genom hela dokumentären hör du prinsessan Diana med egna ord berätta om en tid då alla trodde att hon levde en askungesaga. Men hennes äktenskap och hennes liv föll faktiskt i bitar. Dokumentären visar de största ögonblicken i hennes liv kronologiskt och illustreras med medierapporter och arkivbilder från den tiden, säger Tom Jennings, exekutiv producent för Diana: Hennes egna ord.

- I samarbete med världens bästa dokumentärfilmare gör National Geographic Documentary Films dokumentärer som täcker aktuella, provocerande och globalt relevanta historier. Dokumentären om Diana är inget undantag eftersom den ger nytt perspektiv och inblick i hur Diana såg på situationen, säger Tim Pastore, president, Original Programming and Production for National Geographic.

Dokumentären Diana: Hennes egna ord visas på National Geographic söndag den 27 augusti kl 21.00.

Redan nu finns det möjlighet för dig som journalist att se dokumentären, vänligen kontakta:
Bessie Wedholm, FOX Networks Group, tfn: +46 (0)70 298 38 01, eller bessie.wedholm.consultant@fox.com.

• diana hennes egna ord
  • princess di