Följ med bakom kulisserna och se förberedelserna inför det brittiska kungliga bröllopet

National Geographic visar under maj två nyproducerade dokumentärer med anledning av det kungliga bröllopet. Den 27 maj visas Uppdrag: Kungligt bröllop där vi följer med bakom kulisserna till det kungliga bröllopet och ser förberedelserna inför vigseln mellan prins Harry och Meghan Markle och efterföljande festligheter. Men redan söndag den 13 maj visas även dokumentären Harrys berättelse: Fyra bröllop och en begravning som kartlägger Harrys liv från barndomen fram till nu.

Den 19 maj växlar prins Harry och Meghan Markle ringar inför ca 600 bröllopsgäster och hela världen i St. Georges kapell. Bara dagar efter bröllopet visar Uppdrag: Kungligt bröllop vad som krävs för att arrangera årets största händelse och vi träffar de otaliga hjältar som säkerställer varje detalj för att bröllopet ska bli lyckat. Från de utsökta ceremoniella kläderna till det extraordinära åtagandet att se till att staden Windsor själv är kungligt redo. Skulle det ens vara möjligt att hålla ett bröllop av denna karaktär utan alla hängivna människor som outtröttligt arbetar bakom kulisserna för att finslipa in i minsta detalj och i sista minuten om så krävs. Exakt hur bröllopet och dagen ser ut är än så länge en väl bevarad hemlighet, och det mesta avslöjas först den 19 maj, men i dokumentären träffar vi några av de absolut viktigaste nyckelpersonerna som är involverade i bröllopet och festligheterna såsom:

• Dominic Reid: "go-to" -man när det gäller att arrangera de största och bästa ceremoniella och kungliga evenemangen i Storbritannien. Reid har ett nära samarbete med prins Harry genom sin roll som Chief Executive of Invictus Foundation.
  • Justin Welby, Ärkebiskopen av Canterbury och den som kommer förrätta vigseln.

Den 13 maj visas Harrys berättelse: Fyra bröllop och en begravning. Vi följer Harry från barndomen och förlusten och sorgen efter sin mor, prinsessan Diana, genom aktiv tjänst som soldat i Afghanistan, hans internationella välgörenhetsarbete till hans kommande bröllop med Meghan Markle. Dokumentären fokuserar även på bröllopen mellan Charles och Diana, Charles och Camilla, hertiginna av Cornwall, prins William och Catherine, hertiginna av Cambridge, samt det stundande bröllopet mellan prins Harry och Meghan Markle. Dokumentären varvas med kungliga bilder, nyhetsreportage och intervjuer med kungliga källor, historiker och journalister.

Harrys berättelse: Fyra bröllop och en begravning visas på National Geographic söndag den 13 maj kl. 20.00.

Uppdrag: Kungligt bröllop visas på National Geographic söndag den 27 maj kl. 20.00.

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Bessie Wedholm, FOX Networks Group
Tfn: +46 (0)70 298 38 01