Premiär på National Geographic - The Story of Us med Morgan Freeman

Från skaparna av den Emmy-nominerade serien The Story of God med Morgan Freeman kommer nu fortsättningen The Story of Us. Varför får vissa människor makt och vissa inte? Varför blir vi kära? Hur har vårt behov av att dela övertygelse byggt vår kultur? Det är några av de frågor som ställs i serien. I The Story of Us reser Morgan Freeman åter igen världen över för att träffa människor från olika kulturer och vars liv formats på överraskande sätt genom olika grundläggande krafter.

I denna serie utforskar Freeman teman som på ett eller annat sätt förenar oss alla och som är viktigt för mänskligheten, såsom frihet, fred, kärlek, social uppdelning, makt och uppror. I en tid då globala händelser splittrar kulturer försöker The Story of Us hitta mänskligheten som bor i oss alla. Under sin resa möter Freeman mäktiga världsledare och vanliga människor med extraordinära berättelser att berätta.

- Att prata med tre presidenter, två Nobelpris-vinnare och resa till avlägsna regioner i Afrika och Centralamerika är en minnesvärd upplevelse för mig. Det var en otrolig resa för att förstå hur mänsklig kultur har tagit så många anmärkningsvärda former, säger Morgan Freeman.

På resan möter Freeman bland annat:

President Bill Clinton, som diskuterar hur det var och vad det innebar att inneha den maktposition som han hade både i USA och runt om i världen.

Paul Kagame, president i Rwanda, vars folk har kunnat sluta fred efter ett hemskt inbördeskrig.

Joshua Coombes, frisör från London som började en global social rörelse som heter #DoSomethingForNothing som uppmuntrar människor att utföra vardagliga små gärningar av vänlighet. För Coombes del innebär det att erbjuda gratis klippning till hemlösa för att hjälpa dem att återfå sin värdighet.

- I en tid av växande sociala, ras och kulturella uppdelningar avslöjar The Story of Us hur vi är bundna till varandra genom vår mänsklighet, avslutar Morgan Freeman.

The Story of Us med Morgan Freeman visas söndagar på National Geographic med premiär
söndag den 14 januari kl 21.00.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Bessie Wedholm, FOX Networks Group, tfn: +46 (0)70-298 38 01, eller bessie.wedholm.consultant@fox.com.

• the story of god
  • the story uf us