The Passage kickar igång serieåret 2019

Den hyllade boktrilogin av Justin Cronin har ett stort fan base över hela världen. Nu har böckerna blivit TV-serie då The Passage har premiär på FOX den 21 januari kl 22.00.

"The Passage" är en karaktärsdriven och actionfylld dramaserie skriven av Liz Heldens
(Friday Night Lights). Serien är baserad på boktrilogin av Justin Cronin, i Sverige utgiven av Norstedts förlag.

The Passage kretsar kring Project Noah, en hemlig medicinsk enhet där forskare experimenterar med ett farligt virus som kan leda till ett botemedel mot de flesta sjukdomar - men den har också potential att utplåna mänskligheten. När den unga föräldralösa flickan Amy Bellafonte (Saniyya Sidney) väljs ut av project Noah för att bli försökskanin får den federale agenten Brad Wolgast (Mark-Paul Gosselaar) till sin uppgift att hämta in henne. Uppdraget går inte som planerat och Brad blir en fadersfigur till flickan - fast besluten att skydda henne oavsett vad som händer, så även om experimenten inom Project Noah kommer utlösa en apokalyptisk katastrof.

- The Passage balanserar perfekt mellan det spännande och farliga och det känslomässiga dramat. Serien erbjuder något för alla och vi är mycket glada över att våra tittare får en glimt av detta råspännande universum, säger Vibeke Lia, programchef på FOX Networks Group Nordic.

I övriga roller: Jamie McShane (Bosch, Bloodline, Sons of Anarchy), Caroline Chikezie (The Shannara Chronicles), Emmanuelle Chriqui (Entourage, Murder in the First), Brianne Howey (The Exorcist), McKinley Belcher III (Ozark, Mercy Street), Henry Ian Cusick (Lost) og Vincent Piazza (Boardwalk Empire, Rescue Me).

- Vi är väldigt glada att FOX kommer att vara hemmet för The Passage. Kanalen är en perfekt match för serien och vi är helt övertygade om att tittarna kommer fångas av den unika mixen mellan mänskligt drama och apokalyptisk spänning, säger David Smyth, producent på Twentieth Century Fox Television Distribution.

The Passage visas på FOX måndagar med premiär den 21 januari kl. 22.00.

För ytterligare information, fler bilder eller screening var vänlig kontakta:
Bessie Wedholm, PR Manager Fox Networks Group
Tfn: +46 (0)70 298 38 01